Tapte to Internett-finaler på målstreken

Shahzad Ranas selskap subClearing tapte i går nok en finale for innføring av mikrobetaling på nettaviser. - Jeg trives i rollen som den evige toer, sier han.

Shahzad Ranas selskap subClearing har allerede et titalls kunder på det norske markedet.

Men de store kontraktene har han foreløpig gått glipp av.

subClearing var i finalen der tre kandidater deltok, men tapte kampen om den store avtalen med Innholdsnett før jul. Alliansen av norske internettmedier valgte i stedet konkurrenten eSolution.


Nå har Rana gått på en ny smell: Han fikk ikke tilslaget på de danske nettmedienes anbud på betalingsløsninger som digi.no skrev om tidligere i dag.


I den norske anbudsrunden før jul var subClearing alene i finalerunden, i Danmark hadde selskapet hans alliert seg med det danske teleselskapet Sonofon, der Telenor er inne på eiersiden.

- Vi får stadig tilbakemeldinger om at vi har det beste systemet. Det var tilfelle også i Danmark. Problemet var bare at Sonofon viste seg å ha et noe dårlig rykte på seg i danske markedet. Det viste seg å bli avgjørende, sier Rana som understreker at selskapet hans har vært veldig fornøyd med samarbeidet.

Dermed har subClearing fortsatt kun kunder i det norske markedet.

Men Rana er slett ikke nedslått av den grunn.

- Ja, du kan si at vi er en evig nummer to, men det kan jeg absolutt leve med. De som er nummer én har nemlig ikke råd til å gjøre noen tabber. Det å ligge bak som annenfører tillater meg å gjøre en helt annne type sprell enn jeg kunne gjort hvis jeg var nummer én, mener han.

Rana har nemlig slett ikke noe tro på at ett selskap kommer til å få monopol på betalingsløsninger i hvert enkelt av de nordiske landene.

- Jeg tror ikke ett system kommer til å dominere fullstendig. Nettaktørene må jo være åpne og slippe inn betalingsvillige kunder. Jeg blir sjokkert hvis det viser seg at man kun kan bruke VISA-kort på én site. Da må de gå litt på ski i skauen og tenke seg om, ler en kampvillig Rana.

Til toppen