Tar betalt for søk du får gratis hos konkurrentene

Mens Nordiske Nyheter skal ta betalt for søketjenestene på Nyheter.no, er det mulig å få nøyaktig de samme frisøkene gratis hos Kvasir.no og Spray.se. Konkurrentene er nemlig kunder av Nordiske Nyheter.

Det norske internettselskapet Nordiske Nyheter har i lang tid tilbudt en nyttig gratistjeneste der man kan søke etter siste nytt på norske og svenske nyhetstjenester. Både Nyheter.no og Nyheter.se er mye brukt av både journalister, PR-folk og andre profesjonelle som vil holde seg oppdatert på de siste nyhetene.

Problemet er bare at Nordiske Nyheter har bygget mye av sin virksomhet på å selge medieovervåkningstjenester til norske og svenske bedrifter. Internettselskapet regner seg som en konkurrent til overvåkningsbyråer som Observer Norge AS og tilbyr tjenestene sine til bedriftskundenes Internett- og intranettsider. Får å kunne kreve betaling for tjenestene, har Nordiske Nyheter sett seg nødt til å stenge gratisalternativet de per i dag har på sine hjemmesidene Nyheter.no og Nyheter.se. Nordiske Nyheter føler de er blitt sin egen, største "konkurrent"

Før jul varslet selskapet at nettbrukerne måtte registrere seg for å bruke Nyheter.no og Nyheter.se videre og i forrige uke kom meldingen om at tjenesten vil bli stengt fra 1. mars.

Stengingen har ført til diskusjon på nettet, spesielt blant journalister. De debatterer om det er riktig for en tjeneste som ikke lager innhold selv, å kunne ta betalt for pekere til innhold som andre aktører har produsert.

Det som imidlertid er mer alvorlig for Nordiske Nyheter, er hvis brukerne oppfatter at de kan få det samme tilbudet gratis andre steder.

Akkurat det har Nordiske Nyheter sørget for selv.

For fritekstsøket på SOLs Kvasir.no er levert av nettopp Nordiske Nyheter og gir nøyaktig samme resultatet som søk på Nyheter.no. Og fritekstsøket på Spray.se gjør akkurat det samme som Nyheter.se.

Grunnen er at Nordiske Nyheter har tjent penger på å selge søkemotoren sin til SOL og Spray. Teknisk direktør Erik Aaberg er naturligvis oppmerksom på problematikken, men er ikke videre bekymret for at det skal gå utover betalingsviljen til brukerne av tjenestene.

- Vi mener at den lukkede tjenesten vil være bedre og mer profesjonell enn den åpne: kundene kommer til å få mer avanserte søkemuligheter, de kan søke på tvers i alle land og alle kategorier av kilder og inkludere flere kategorier av kilder som fulltekst fra aviser, sier han.

- I tillegg vil abonnenter få adgang til standariserte personlige søkeprofiler, mediestatistikk og annen analyse, sier Aaberg videre og er klar over at det er frustrasjon over at de nå stenger tjenestene sine, spesielt blant privatpersoner.

For én bruker vil det koste 1.990 kroner pluss moms i måneden å få tilgang.

- De prisene vi gikk ut med på fredag er tilpasset bedrifter/profesjonelle. Men vi har også registrert den frustrasjon som tydeligvis gjør seg gjeldende hos vanlige brukere. Vi går i tenkeboksen for å se hva vi kan få til mot privatmarkedet, sier han.

Ansvarlig for Kvasir hos SOL, Ingrid Støver Jensen, opplyser til digi.no at stengingen av Nordiske Nyheters søketjeneste ikke kommer til å få noen betydning for dem.

- Nei,vi har ingen planer om å stenge vårt frisøk, sier hun.

Til toppen