Tar en jafs av mobilmarkedet

Sense har siden selskapet lanserte sine mobiltjenester i Norge i januar kapret 35.000 mobilkunder.

I drøye tre måneder har Sense Communications solgt mobiltelefoni i Norge under reklameteksten "Du you communicate with Sense?". 35.000 har så langt kommunisert bra og valgt Sense som mobilselskap fremfor Telenor og NetCom.

Sense-sjef Nadir Nalbant offentliggjorde ambisiøse mål om å kapre ti-tolv prosent av nysalget av mobilabonnement i Norge da han lanserte tjenesten i januar. I løpet av året skulle Sense passere 70.000 mobilkunder, blant annet i samarbeid med elektronikkjeden Elkjøp som også er en av Sense sine største aksjonærer.

Med dagens salgstall som selskapet offentliggjør i Aftenposten, har selskapet kommet halvveis i målsetningen etter knappe kvart løp. God drahjelp er selskapets kunderegister på 100.000 Internettkunder, som alle får tilbud om gunstig mobilabonnement.

Sense sin vekst i de siste tre månedene er nesten halvparten av hva Telenor Mobil har klart, og hele fire ganger NetComs kundevekst. Men Sense sine nye kunder er ikke bare en trussel for Telenor, for Sense kjøper nemlig sin mobilkapasitet fra nettopp Telenor. Det er usikkert hvor mange av de nye kundene til Sense som er direkte overganger fra Telenor eller NetCom.

Det vil Sense holde for seg selv ennå en stund. Nalbant sier til Aftenposten at selskapet ikke vil fortelle for mye til konkurrentene for å unngå å avsløre hvilke kampanjer som selger best.

Og flere konkurrenter kommer. Opptil 10 selskap, i hovedsak innenfor telebransjen, vil tilby sine kunder mobiltelefoni gjennom service provideravtaler med Telenor og NetCom i løpet av de neste månedene.

Derfor kan det bli trangt om plassen i mobilmarkedet, og ganske gunstig å være kunde når mobilselskapene vil overgå hverandre i å lansere gode introduksjonstilbud.

Sense opplyser at omsetningen i første kvartal endte på 7,9 millioner kroner, men markedsaktivitetene kostet, for underskuddet endte på 29,7 millioner kroner.

Til toppen