Tar opp kampen mot Telenors Gule Sider

Rosasider AS er ingen rosa epledrikk, men et heleiet datterselskap av Fastweb - med Øystein Tvenge i spissen - som snart vil kapre en del av annonsekronene for firmainformasjon på Internett.

Fredrik Engh er fra 1. mars ansatt som administrerende direktør for Rosasider AS.

Selskapet er et heleid datterselskap til Øystein Tvenges Fastweb, og har som strategi å gjøre det enklere, raskere og mer oversiktlig enn de tjenestene som er på markedet i dag.

- Annonsørene og brukerne er i fokus, forteller Engh til digitoday.no. - De tjenestene som er på markedet i dag har veldig ofte en høy 'inngangsbillett' for annonsørene, samt komplisert brukergrensesnitt.

Rosasiders hovedprodukt er i første omgang en nettprofil for bedrifter som vil inneholde firmanavn, bransjeoppføringer, adresse, produkt/tjeneste-oppføring, postnummer og sted, lenke til epost-adresse, telefon/mobil, faks, og lenke til hjemmeside. Dette koster 390 kroner i året. Hvis man i tillegg ønsker en epost-adresse som dette: "firmanavn@rosasider.no", vil det koste ytterligere 150 kroner per år.

Søkemotoren er, ifølge Engh, egenutviklet av innleide konsulenter i samarbeid med Rosasiders tekniske avdeling.

- Søkene skal være kjappe og korrekte, sier Engh som forteller at mange av de i dag 30 ansatte tidligere har jobbet i Telenor Media. Han er imidlertid ikke redd for at det skal oppstå noen konflikter i forhold til selskapets navnevalg.

- Vi har ikke noen mulighet til å konkurrere mot Telenor Medias totale produktspekter, men vi vil være et supplement når det gjelder B2B-søk på nettet, innrømmer Engh. Han tror 'inngangsbilletten' til å være med i Rosasider vil være såpass lav at dette vil være interessant for 'alle'.

Det vil også komme nye tjenester fra Rosasider fortløpende utover våren, og Engh forteller at selskapet allerede har inngått distribusjonsavtaler med et par store aktører, i tillegg til tre-fire mindre.

Nettsidene til Rosasider vil kun ha en toppbanner pluss noen faste knapper. En annen tjeneste selskapet vil tilby er utsendelse av mail for store bedrifter som vil ha Rosasider som kommunikasjonskanal.

Salget åpner i første del av mars.

Andre tjenester vil være å tilby bedrifter egne visittkort på nettet, noe også Telenor jobber med.

Selskapet har vært i dialog med Datatilsynet underveis og har tilpasset tjenestene slik at de er overens med tilsynets forskrifter.

- Det er store muligheter her - det ligger i kortene at vi har hatt en dialog med Post- og teletilsynet, som nå vil åpne for at Telenor ikke lenger skal ha monopol på registrene for privatpersoner.

Rosasider kan komme til å tilby både personopplysninger og epost-adresser på linje med Telenors Hvite Sider og Opplysningen 180.

- Vi har mange fornuftige planer for videre vekst, men vi er ikke hasardiøse, sier Engh. - Om noen måneder tid regner vi med å være rundt femti ansatte, med hovedfokus på salg.

Han forteller også at det selvsagt har vært en fordel å dra nytte av Fastwebs infrastruktur.

- I dag har vi Telenor Media med alle sine tjenester som en klar nummer en. Særlig kanskje Telenors Gule Sider. I tillegg har vi en rekke andre mindre aktører, blant annet Kvasir Firmasøk og Bizweb. Vi håper å plassere oss som en klar nummer to i B2B-markedet, sier Engh.

Til toppen