Tar stadig flere kunder fra vanlige banker

Skandiabankens resultater viser tydelig hvorfor de er blitt lønnsomme uten gebyrer.

Skandiabanken i Norge leverte i 3.kvartal et overskudd på 91,6 millioner kroner. Selv i et svært gunstig marked viser dette at banken gjør det meget bra, mener informasjonsansvarlig Andris Hamre.

Han mener andre banker gjerne har fem ansatte per tusen kunder. Skandiabanken har siden i fjor gått ned fra 0,69 til 0,67 ansatte per tusen kunder. Det betyr at for hver ansatt er det 1.492 kunder

Skandiabanken etablerte seg i Norge i april 2.000, og fikk raskt mange kunder på sin strategi med høye renter og gebyrfrihet. Konkurrentene mente det måtte være et introduksjonstilbud for å få seg mange kunder, og etter de første årenes underskudd var det flere som hevdet at kundene kostet.

Men investeringene i oppstart og system ble betalt tilbake allerede for to år siden, sier Hamre. Det som nå kommer er rent overskudd.

Totalt har Skandiabanken 260.000 kunder, en økning på 8,7 prosent fra i fjor. Hamre sier banken tjener på de som har konto i banken, men det er lånekundene som er mest lønnsomme. Disse er det langt færre av. Skandiabanken har 12.000 boliglånskunder og 6.000 med billån.

Lånekundene krever ikke så mye mer oppfølging enn folk med lønnskonto i banken.

- Lånekunder krever ikke mye mer enn 0,67 ansatt per tusen kunder. Vi ligger på 0,8 antar jeg, hvis du skiller ut henvendelser på dette området, sier han.

Fremover vil banken ha fokus på å få de mange som har konto i banken til å bruke flere tjenester.

Til toppen