Targa - Norges femte største PC-merke

Actebis-gjengen i Arendal har fått grep om salgskanalene. Fortsetter trenden, går Targa forbi både Cinet og Dell om et kvartal eller to.

Tallene fra Dataquest om fordelingen av det norske PC-salget i årets andre kvartal (målt i antall enheter) per merke, inneholder en overraskelse: Det tyske merket Targa fra Actebis er på femteplass. Dell og Cinet ligger nesten likt på delt tredjeplass, mens Compaq er den suverene ener og IBM beholder en forholdsvis trygg andreplass:

Merke Andel Solgte enheter
Compaq 20,9 % 21 914
IBM 10,3 % 10 766
Cinet 7,8 % 8 146
Dell 7,7 % 8 113
Targa 4,7 % 4 884
Alle andre 48,7 % 51 055
Sum 104 878

Som nevnt i gårsdagens artikkel om Dataquests undersøkelse av det europeiske PC-markedet i andre kvartal i år (se henvisning øverst til høyre), særpreger Norge seg ved en sterk tilbakegang i salget til hjemmemarkedet i forhold til samme kvartal i fjor: 20.413 enheter mot 27.626.

Markedsdirektør Asbjørn Søgstad i Compaq forklarte dette ved at selskapets kontrakt om levering av 14.000 PC-er til Statoil-ansatte preget statistikken for andre kvartal i fjor. Tilsvarende kontrakter finnes ikke i andre kvartal i år.

Analytiker Chris Jones i Dataquest i Storbritannia er enig med forklaringen til Søgstad. Han forteller også at hjemmesalgstallene for Sverige - de ble nesten tredoblet i forhold til samme kvartal i fjor - er utslag av kontrakter med noen av Sveriges største bedrifter som har villet sørge for hjemme-PC-er til sine ansatte.

- Blant disse kontraktene er rundt 25.000 enheter til Volvo, opptil 15.000 enheter til Telia, sier Jones. - Den svenske regjeringen har endret reglene for beskatning av hjemme-PC-er til ansatte, og det har ført til en veritabel dominoeffekt. Liknende skattelettelser er vedtatt i flere europeiske land. Når det gjelder Tyskland, preges salgstallet for hjemmemarkedet også av at enkelte kjeder gjennomførte spesielle salgskampanjer med sterkt reduserte priser. I et tilfelle ble flere hundre tusen PC-er solgt bare i løpet av noen få dager.

Framgangen til Targa har med det mer tradisjonelle hjemmemarkedet å gjøre - individer som går til en butikk for å handle en PC til seg selv.

- Det er to viktige forhold som forklarer vår framgang, sier produktsjef Hans Jakob Rasmussen. - Vi har lagt om profilen litt og kjørt en del rimelige modeller. Det viktigste er at vi nå har et godt grep om kanalene, og har gode avtaler med Spaceworld, Expert og NKL. Vi selges også i del uavhengige Telehus, det vil si der ledelsen ikke er interessert i å rette seg etter direktivene fra Telenor sentralt.

Rasmussen beretter om eventyrtilstander:

- Vi er inne i en fase nå hvor framgangen kvartal for kvartal ligger på rundt 60 prosent. Per juli i år er omsetningen vår 150 millioner kroner. I fjor nådde vi dette tallet først i oktober. Ambisjonen for 1998 er å selge 17.000 til 18.000 PC-er, og en god del flere neste år.

Til toppen