RESULTATERFINANS

Tata sliter med å få innpass i Norge

Oslo-kontoret til indiske Tata sliter med å få kunder. Språkproblemer kan være en årsak.

I april i fjor etablerte den indiske IT-giganten Tata seg i Oslo, med datterselskapet Tata Consultancy Services Norge, og erklærte at de ville konkurrere direkte om de norske kundene.

Til åpningen var både Indias IT-minister Kapil Sibal, Indias ambassadør og Tatas europeiske styremedlem, Per Bragee, tilstede, i tillegg til IKT-Norge-sjef Per Morten Hoff og norske kunder som allerede hadde erfaringer med Tata.

Sibal framhevet at ressurser fra India og dermed prisen, vil bli gulroten Tata lokker norske kunder med.

I dag, ett år og tre måneder senere, har det vært merkelig stille rundt Tata, som ikke engang finnes med eget bedriftsnavn, men står oppført under Regus kontorleie. Kundedirektør Nimit Chawat svarer nokså overraskende dette på spørsmålet fra digi.no om hvordan de har fått grep på det norske markedet:

– Not excellent, but OK, sier han.

Inderne er kjent for å svare i diplomatiske ordlag, og Chawats direkte utsagn forteller at Tata sliter i det norske markedet.

Riktignok har Tata både ABB, Telenor, Schlumberger og ICA som kunder, men alle disse var under Tatas vinger før selskapet etablerte seg i Karenslyst Alle på Skøyen i 2006.

Chawat medgir at språket har vært en barriere, i alle fall når det kommer til implementasjoner og på teknisk nivå.

– Å snakke engelsk med toppsjefer og på mellomledernivå er uproblematisk, men kan være en barriere på driftsnivå, forteller Chawat.

Han erfarer en stor forskjell på norsk kultur framfor svensk og finsk, som har kommet lenger i globaliseringstankegangen.

Telenor har fått på plass nytt personalsystem (HR) i konsernet, både i Norge og i heleide datterselskaper rundt i verden fra Tata. Men selv om Telenor, ABB og ICA har vært globalt tilknyttet Tata gjennom flere år, skyldes dette ikke norsk initiativ, mener Chawat.

Det er svenskene og finnene som har vært proaktive med å bruke løsninger direkte fra Tata.

Det var i Sverige at Tata fikk ICA som kunde.

– Sverige og Finland har Nokia og Ericsson, og vi ser at disse er langt mer fortrolig med å forhandle direkte med en global aktør, sier Chawat til digi.no.

Tata opererer i to modeller, enten ved at de leier ut arbeidskraft i en viss periode til en bedrift ut fra behov de har, eller at de tar hele anbudet som et prosjekt. Tata tar ikke oppdrag som underleverandør, men har partnersamarbeid både med Telenor og IBM.

IKT-Norge-sjef Per Morten Hoff mener likevel det bare er et tidsspørsmål før andre indiske IT-selskaper også etablerer seg i Norge.

Tata er allerede medlem i IKT-Norge på lik linje med de norske IT-selskapene, med tillegg av Infosys, som foreløpig opererer fra London.

Den indiske IT-bransjen omsetter for 56 milliarder dollar og forventer å vokse på bare noen få år til 115 milliarder dollar.

Årlig klekkes det ut 400.000 nyutdannende med tekniske fagretninger fra indiske universitetet, hvorav 170 000 er IT-utdannede.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.
Tekjobb
Se flere jobber
En tjeneste fra