Tatt på senga av sin egen web-TV-suksess

Svenske Dagens Industri skvatt høyt da de så økningen i web-TV-tittere i fjor. Likevel har ikke næringslivsavisen noen planer om å tjene penger på satsingen.

Allerede i 1998 satte Dagens Industri i gang med med Internett-TV.

Utgangspunktet var ambisiøst, og avisen hadde store planer under oppturen på Internett i 1999 og 2000. Men etter hvert begynte pessimismen å spre seg: Det var ikke mulig å kapitalisere på TV-sendingene.

Med én sending i uka fra starten, ble web-TV mest sett på som en kuriositet og tilleggsytelse i en tradisjonell avisorganisasjon. På smalbåndet var kvaliteten ikke spesielt god,og det gjenspeilte seg ikke minst i brukertallene. Bare 14.000 nettbrukere koplet seg opp i november-desember 2000.

Men høsten 2001 har DI.se-redaktør Christer Mårdbrant opplevd en eksplosjon i bruken. Endelig ser bredbåndet ut til å ha gitt incentiver til multimediabruk blant svenske surfere.

Mot slutten av 2001 viste tallene en økning på ti-gangeren, 142.000 brukere i løpet av én måned. Enda hyggeligere var det at andelene som faktisk hadde gått inn på DIs web-TV-sider var økt drastisk. Ifølge Vision.se var det en mye større andel mot slutten av fjoråret som satte igang streamingen av intervjuene etter å ha gått inn på web-TV-tjenesten: 35 prosent i 2001 mot 15 prosent i 2000.

En journalist på heltid og en kameramann på deltid gjør det mulig å streame sendingene fire ganger i uken. I tillegg samarbeider avisen med TV4 med økonomistoff til kveldsnyhetene på TV-kanalen. Snart kommer disse TV-innslagene til å bli lagt ut på web, i tillegg til de eksklusive sendingene DI.se selv produserer.

Mårdbrant innrømmer at han ble overrasket over oppgangen.

- Tilveksten er ganske ny. Dette er nok en indikasjon på at bredbånd spres mer og mer, i tillegg til at vi er blitt tilgjengelige på Microsofts multimediaspillere, sier han til digi.no.

Hittil har imidlertid ikke DI.se tjent én eneste svensk krone på TV-tjenesten. Ifølge Mårdbrant har det vært en eller to nysjerrige forespørsler på de tre årene de har sendt TV over weben. Han har heller ingen planer om å satse hardt kommersielt i 2002.

- Vi får håpe at annonsørene våkner og at kundene kommer med brukerne. Vi har jo ennå ikke vært i nærheten av å få spørsmål om for eksempel pris på tjenesten fra annonsørene, sier han.

Avisen har heller ikke planer om å ta betalt for tjenesten fra brukerne. Dagens Industri sparker i gang sin betalingsløsning 11. februar.

- Vi har fortsatt tenkt å la dette ligge gratis tilgjengelig for nettbrukerne. Vår første oppgave blir å gjøre abonnentene våre oppmerksomme på at tilbudet i det hele tatt eksisterer, sier han.

Til toppen