Etter ett års utvikling, gikk TV 2s nettsted på lufta i august i år. Utviklet av multimediebyrået Digital Hverdag og med tekst-TV-selskapet Dagens TV som sentral støttespiller, skulle Internett bli en ny kanal der spesielt interaktivitet ville bli dyrket; blant annet skulle seerne kommunisere med programlederne.
Man ansatte en såkalt Web-J ( en videreutvikling av DJ) på utlån fra informasjonsavdelingen. Han skulle fungere som en programleder for hele tjenesten. Web-J Erling Finsrud var med fra starten, men gikk fort over til en prosjektgruppe på tre personer for å forberede TV 2s innsats i OL i Nagano i februar 1998.
- Jeg har hatt en ganske lang pause og vært opptatt med OL i Nagano. Tiden har rett og slett ikke strukket til, sier Finsrud til digi.no.
Tv-kanalen har dermed ikke greid å få til en dynamisk nettprattjeneste som opprinnelig var meningen. Meldingen som nå står på websiden under denne vignetten er :
"Vi vil her tilby våre besøkende å kunne stille spørsmål direkte til inviterte gjester.
Det er ikke registrert kommende nettprater."
Og på Web-J Finsruds sider kan du blant annet lese følgende melding:
"TV 2s websider er stadig i utvikling, men denne forsiden har stått stille en stund.
Grunnen er at det ikke har vært så veldig mye å legge inn på denne forsiden."
- Mens jeg har jobbet i OL-gruppen, har det ikke vært noen til å ta over, sier Finsrud.
Web-J-en sier han vil fortsette å jobbe med Nagano frem til OL er over i slutten av februar neste år. Men før den tid er det planlagt lansering av noen av de interaktive konseptene som var tenkt fra begynnelsen. Kommunikasjon med programlederne i TV -kanalen er ett av konseptene. Per Ståle Lønning skal i ilden rette etter nyttår.
Webredaksjonen er imidlertid helt avhengig av TV-redaksjonenes hjelp.
- Det har blitt mye kveldsjobbing og helgejobbing for å oppdatere hovedsidene og programinformasjonen, sier Finsrud.
Informasjonssjef Rune Indrøy i TV 2 opplyser at sykdom og OL i Nagano er de to hovedgrunnene til at de ikke har greid å oppdatere den interaktive delen av webutgaven.
- Vi erkjenner fullt og helt at vi ikke har klart å følge opp vårt nettsted slik vi hadde tenkt, sier han.
- Vi hadde senest en diskusjon om dette i forrige uke. Det som er sikkert, er at vi må greie å løse dette på en helt annen måte fremover, enn det vi har gjort til nå.
Indrøy sier at informasjonsavdelingen, som har delansvaret med å oppdatere weben, har vært rammet av mye sykdom i høst.
- Det har vært lettere kaotisk her. Men det er klart at dette med nett-tjenesten skulle for all del ikke skje.
Sykdom og mannefall kan jo ramme alle arbeidsplasser Er det ikke litt merkelig at Norges største kommersielle TV-kanal ikke har økonomiske ressurser til for eksempel å leie inn noen utenfra hvis det skulle skorte på?
- Jeg ser i etttertid at vi burde ha brukt penger på å leie inn arbeidskraft, sier Indrøy.