Tavle-PC-er selger godt

IDC melder at salget av PC-er basert på Microsoft Tablet PC-merkevare både har kommet godt i gang og er økende.

Tavle-PC-er, det vil si PC-er bestående av en skjerm og en plastpenn, selger godt, spesielt i USA. Ifølge IDC ble det solgt 72.000 enheter i siste kvartal i fjor. Men maskinene var bare tilgjengelige de seks siste ukene av fjoråret, noe som gjør tallet mer imponerende.

Ifølge News.com har begge de to ledende produsentene, HP og Toshiba, solgt mer enn forventet. HP sto for 17.000 enheter alene.

Men virkelig anerkjennelse av tavle-PC-er i bedrifter er ifølge IDC ligger enda seks til tolv måneder fram i tid. Først må maskinene gjennom grundig testing i bedriftenes IT-avdelinger. Likevel forventet IDC en solid økning i salget av tavle-PC-er i år. Denne vil ifølge selskapet drives fram av økt markedsføring fra både produsentene og Microsoft, en stadig forbedring av produktene, samt utvikling av nye bruksområder for gjøre maskinene attraktive for et større spekter av potensielle brukere.

Ifølge IDC er halvparten av de hittil solgte tavle-PC-ene blitt solgt i USA. Men IDC mener at mulighetene for salg er store i både Vest-Europa, Japan og Sørøst-Asia. I Asia skyldes dette ikke minst fordi det er lettere å skrive de asiatiske skriftspråkene for hånd enn med et tastatur.

digi.no skrev i januar at salget av tavle-PC-er i Norge foreløpig er på tomgang. Problemet er at enhetene foreløpig ikke forstår norsk.

Til toppen