Uber er enkel og genial. Og ikke minst lett å kopiere. (Bilde: Uber)

Taxi über alles

KOMMENTAR: Hvorfor lager ikke drosjenæringen sin egen app?

Det amerikanske teknologiselskapet Uber har satt sinnene i kok blant tusener av drosjesjåfører, som denne uken sørget for trafikkaos i en rekke europeiske storbyer.

Årsaken til protestaksjonen er ganske enkelt at de frykter for arbeidsplassene sine. Uber har en mobilapp som gjør det lekende lett å bestille bil med privat sjåfør.

Både passasjer og sjåfør kan sette karakter på hverandre. Er du en drittsekk risikerer du at ingen gidder å plukke deg opp neste gang. Eller at ingen vil kjøre med bølla som trakasserer passasjene sine, har en bil som lukter vondt, eller hva det måtte være.

Aldri prøvd før? Les gjerne erfaringene til blogger (og spesialrådgiver i Forsvarsdepartementet) Birgitte Frisch, som nylig sto på trykk i Bergens Tidende. (Spoiler: Hun er overbegeistret).

Dette fungerer så godt at tjenesten er verdsatt til 17 milliarder dollar, og ifølge en av investorene Google Ventures på lengre sikt kan bli verdt over 200 milliarder dollar.

Marius Jørgenrud er konstituert redaktør i digi.no.
Marius Jørgenrud er konstituert redaktør i digi.no.

Etter suksess i mange land har Uber nå engasjert First House som rådgiver for å se på muligheten for å etablere seg også i Oslo, skriver Dagbladet fredag,

Men i Norge kommer fenomenet antakelig til å støte på problemer. Norges Taxiforbund mener Uber er å regne som pirat-virksomhet. Norske myndigheter stiller krav om løyve for å transportere personer mot betaling i Norge.

Det får stå sin prøve.

Mer ubegripelig er det at drosjenæringen i Norge ikke er mer proaktive. Nå gråter de sine salte tårer over en mobilapp som kan komme til å stjele kundene deres.

Selv for en innfødt i hovedstaden uten førerkort og bil, som tidvis er helt avhengig av taxi-tjenester, virker det ubegripelig at de ikke følger mer med i tiden.

Drosjenæringen har allerede spyttet penger i egne mobilapper. Felles for alle er at de gjør det mulig å bestille taxi uten å måtte stå i telefonkø. Det holder ikke lenger.

Den virkelige innovasjonen er jo muligheten for å sile vekk biler og sjåfører man ønsker å unngå, og atale kunder den andre veien. Sette karakterer for å fremme de flinkeste i klassen.

Slik kan kundene få tillit til tjenestene de bestiller, etter nøyaktig samme mekanisme som gjør det mulig å stole på ellers helt ukjente selgere av varer på nettvarehuset eBay, for eksempel.

Gjør som Uber. Kopier dem, helt enkelt. Bilene og sjåførene har dere jo allerede.

(PS. Berlin har nettopp nedlagt forbud mot Uber. Les saken hos våre kolleger i ITavisen.)

    Les også:

Til toppen