TCI solgt til AT&T for 55 mrd. USD

En av verdens største fusjoner er gjennomført: For 55 milliarder amerikanske dollar kjøper AT&T det amerikanske kabel-TV-selskapet TCIs 11 millioner aktive kunder og 18 millioner tilknyttede hjem til en pris av 3055 dollar per tilknytning - tilsvarende nesten 24.000 kroner for hvert hjem.

Prisen reflekterer det AT&T mener Tele-Communications Inc. (TCI) er verdt; gull.

Et av AT&Ts største problem i dag er at selskapet ikke får kjøpe seg inn i lokaltelefoniselskap, noe AT&T forsøkte seg på høsten 1997 da den amerikanske telekommisjonen FCC sa nei til et forsøk på å kjøpe Bell-selskapet SBC (som nå vil fusjonere med Ameritech). AT&T skal bruke sine nyervervede kabler til å omgå Bell-selskapenes aksessmonopol i telenettet, slik at selskapet selv kan tilby alle typer telefoni, kringkasting og Internett direkte til kundene.

Oppkjøpet av TCI bringer også med seg en vesentlig aksjepost i At Home Corp. som tilbyr Internett og andre Internett-baserte tjenester.

Av prislappen på 55 milliarder dollar er 38,6 milliarder for selve TCI, 11 milliarder for TCIs gjeld og 5,5 milliarder for den delen At Home utgjør.

AT&Ts toppsjef C. Michael Armstrong overtok lederrollen i selskapet i 1997 og startet med en gang arbeidet med å restrukturere den gamle telekom-kolossen.

Den hittil største handelen AT&T har gjort er kjøpet av Teleport Communications Group Inc. for 12 milliarder dollar. TCI er mye større og vil på mange måter være avgjørende for AT&Ts strategiske valg i fremtiden, der et nyetablert joint venture med British Telecom blir selskapets internasjonale satsing.

I AT&Ts egen pressemelding sier Armstrong at kjøpet av TCI er et stort steg fremover i arbeidet med å gjøre AT&T til et full-service teleselskap.

TCI omsatte i 1998 for 6 milliarder dollar og hadde 32.000 ansatte. AT&T på sin side omsatte for for 53 milliarder dollar med i underkant av 110.000 ansatte.

Til toppen