Teaser på ny

Stjernestreifer Jostein Borgmo fortsetter sin ertekampanje i forhold til digi.no-leserne.

Den mest interessante siten forrige uke var transmeta.com. Den som oppsøker stedet finner en blank side som sier: "This Web page is not here yet".

Ingen vet hva Transmeta holder på med. Likevel er siden deres godt besøkt, og internettpressen full av artikler om Transmeta.

Les:


Linus Torvalds forbereder Intel-knuser
The big teaser

Noen tror Transmeta utvikler en helt ny og superrask chip, andre tror de holder på med programvare som forbedrer måtene chipper jobber på. Noen tror de skal produsere chippen til den nye Amigaen. Andre kan fortelle at det i hvert fall jobber 600 mennesker i Transmeta. Og digi.no skriver senest forrige uke at Transmeta har utviklet en prosessor som fikser alle opterativsystemer og programmer.

Hele hemmeligheten bak hemmelighetskremmerisuksessen er Linux-oppfinner Linus Torvalds og Microsoft-oppstarter Paul Allen. Det at disse to personene står bak selskapet, samt at de ikke vil si noen verdens ting om hva de holder på med, gjør det hele interessant.

Vet du hva en teaser er for noe? Det gjør du sikkert. En teaser er reklame som spiller på nysgjerrighet.

Den mest kjente (glemte?) norske teaser-kampanjen gjennom tidene, var en boardskampanje. "Jeg gjør det", sto det ved siden av et bilde av Inger Lise Rypdal.

Dette var før alle i Norge gjorde det. Før "Divers do it deaper", "Mustang owners do it faster" osv. Derfor virket kampanjen. Den fikk "hele Norge" til å spørre seg hva Inger Lise Rypdal gjorde for noe. Svaret kom uken etterpå. Hun sparte med skattefradrag (hilsen K-bank).

Og dermed ble selvfølgelig noen skuffet. De hadde håpet på større avsløringer. Likevel regner reklamefolk K-banks "Gjør det-kampanje" fra begynnelsen av 80-tallet (?) med blant klassikerne i norsk reklamehistorie.

Når Linus Torvalds en dag holder pressekonferanse for å fortelle om sitt nye produkt, vil det sikkert også være noen som blir skuffet. Men så sant Linus Torvalds leverer noe som står i et visst forhold til de skapte forventningene, vil lanseringen bli husket som en suksesslansering.

Teasere er bare vellykkede om de evner å skape oppmerksomhet. Dernest må avsløringen stå i forhold til teasingen og den skapte oppmerksomheten.

Husk det ­ alle dere som for tiden ­ prøver å reparere på dårlige klikkrater ved å droppe logo, produkt eller ved å bedrive annet hemmelighetskremmeri. Det er OK å tease, men jeg gidder ikke gjette gåter med hvem som helst, og om jeg først klikker på en sånt banner, så skal dere innfri.

(Hørte dere det - BBDO og nymeny.net?)

Til toppen