Her har utvikleren av tjenesten, Fredrik Davidsson, vært på farten i Trelleborg, helt sør i Sverige.

Tegner opp reiseruten med geo-data

Nettjeneste remikser Twitter-meldinger med Google Maps.

Dine koordinater har blitt en spennende ny valuta, som tas i bruk i stadig flere mobil- og nettjenester.

Tweetjourney er navnet på en ny tjeneste som benytter geo-kodet informasjon i Twitter-meldinger til å animere reiseruten.

Dette er en såkalt mashup, eller en remiks av ulike nettressurser, i dette tilfellet Twitter og Google Maps.

Hver melding blir en knagg med steds- og tidsinformasjon i et kart. Ved å koble flere meldinger sammen får man en film over brukerens bevegelser.

- Jeg fikk idéen da Twitter nylig åpnet for geo-tagging, forteller utvikleren bak tjenesten, Fredrik Davidsson i IT-selskapet Teknograd til digi.no.

Prøv selv på tweetjourney.com, enten med Davidssons egen Twitter-konto «fdqps» eller en hvilken som helst annen Twitter-bruker som har delt geo-kodede meldinger.

- Tjenesten lar deg dele opplevelser med andre. Du kan lage en reiserute med kart over favorittpubene dine, eller en oversikt over steder av historisk interesse, foreslår Davidsson som mulige bruksområder.

Undertegnede beregnet at han bor 2,25 kilometer fra arbeidsplassen ved å sende en tweet fra jobben, og senere en hjemmefra via denne tjenesten. Tilsvarende kan man beregne hvor lang tid man bruker fra punkt a til punkt b. Og sikkert mye annet.

Det er lagt opp til fri ikke-kommersiell bruk av tjenesten, men Davidsson er ikke fremmed for å gjøre forretninger av dette.

- Aviser, museer, hotell eller lignende som ønsker å «brande» løsningen kan få det mot betaling.

Lag og del reiseruter ved hjelp av mobiltelefonen, Twitter og TweetJourney. På bildet starter ruten sentralt i Oslo i digi.nos-lokaler.
Lag og del reiseruter ved hjelp av mobiltelefonen, Twitter og TweetJourney. På bildet starter ruten sentralt i Oslo i digi.nos-lokaler.

For å spore bevegelsene til en Twitter-bruker, må vedkommende ha godtatt at slik informasjon deles, og meldingene må dessuten være sendt med en Twitter-klient som har støtte for geo-informasjon.

Dette finnes flere slike klienter. Davidsson forteller at han selv benytter seg av iPhone-applikasjonen Tweetie.

Til slutt avslører han hva neste skritt blir, og det er minst like spennende. Allerede om en ukes tid skal det lanseres en utvidelse mot "augmented reality" (AR)-plattformen Layar.

AR, eller utvided virkelighet på norsk, er teknologi der stedsbevisste data kobles som et lag oppå virkelige bilder, i første rekke gjennom mobiltelefonens kamera - helt i sanntid.

Layar har mobilklienter for ulike smarte mobiltelefoner, blant annet iPhone og Android.

Det er som sagt frivillig å dele geo-data, men det er verdt å merke seg problemstillingene dette reiser i forhold til personvern. Mer om dette i artiklene vi lenker til under denne teksten.

    Les også:

Til toppen