Teigen tar tak

Veteran-SOLdat Torbjørn Teigen overtar alle markedsaktiviteter i et Scandinavia Online som snart har færre enn 50 ansatte.

Adm.dir. Kristin Skogen Lund bekrefter overfor digi.no at selskapet vil havne på et sted mellom 45 og 50 ansatte i 1999.

Da Lasse Gimnes la inn sin avskjedigelse mandag denne uken var det ikke lenge siden han hadde skiftet tittel fra informasjonsdirektør til kommunikasjonsdirektør. Han hadde en nykomponert avdeling som også skulle se å bli mer kommersielt rettet.

Da Jan Perry Voldseth la inn sin oppsigelse på mandag var det ikke lenge siden han hadde hentet inn sin kompis Dag Landfald fra Voldseths gamle arbeidsgiver TV3. Voldseth var annonsedirektør og Landfald ble plassert som salgssjef på linje med Pia Madshus og skulle få virkelig sving på salget.

Da Morten Stensland sa opp på mandag, hadde han jobbet i Schibsted Nett og SOL i tre år. På slutten havnet han i en spesiell redaksjonell posisjon mellom ansvarlig redaktør Niels Røine og redaktør Per Borglund etter å ha vært direktør for privatmarkedet i lengre tid.

Det innebærer at to av fire eks-VG-medarbeidere nå er ute av SOL, nemlig Morten Stensland og Lasse Gimnes, mens Røine og Borglund fortsatt holder stand.

Nå styres alt dette av SOL-veteranen Torbjørn Ø. Teigen. Teigen ble med over i nye SOL i januar 1997 fra Telenor Media og Origo-satsingen.

Ifølge ham selv har han fått ny tittel som markedsdirektør.

Teigen har den siste tiden vært ansvarlig for partnersalg og fører denne funksjonen inn i den sammenslåtte markeds-, annonse- og kommunikasjonsavdelingen. Det blir imidlertid Kristin Skogen Lund og Niels Røine som tar seg av Lasse Gimnes' oppgaver med informasjon og PR.

Skogen Lund sier til digi.no at etter at denne runden med restrukturinger er ferdig vil selskapet ha rundt 50 ansatte.

- Det kan tenkes noen flere blir flyttet på, men noe lavere enn 45 ansatte er det absolutt ikke snakk om at det blir, opplyser hun.

Kun for et par måneder siden hadde selskapet rundt 85 ansatte. Det tallet ble redusert til 60 i september med de fleste fortsatt på oppsigelsestid fram til jul. Nå kommer bekreftelsen at 10 mennesker til må gå.

Reduksjonen er en del av restruktureringen som hele Schibsted går gjennom. De blodrøde tallene for alle Schibsteds multiemedievirksomheter vil bli på 60 millioner for fjerde kvartal, og det er meningen at konserndirektør Sverre C. Munck skal greie å presse tapet ned til 100 millioner for hele 1999.

Avskjedigelsen til de tre kostbare direktørene kommer dermed beleilig, hvis man tar rene kostnadsmessige hensyn. Dessuten er det praktisk i en beslutningsprosess å ikke være så topptung. Skogen Lund nekter imidlertid å uttale seg om personalsaker.

- Vi er i en avsluttende prosess, sier Skogen Lund. Vi la fram en overordnet plan for to måneder siden som egentlig var en ganske innlysende løsning for SOL. Dette er et fornuftig konsept for SOL der vi egentlig ikke har møtt de store skjærene i sjøen så langt, sier hun.

- Hvordan er stemningen i SOL etter all turbulensen?

- Stemningen varierer litt, men er etter forholdene ganske bra. Organisasjonen har taklet situasjonen bra etter alt som man har vært gjennom, og jeg håper vi nå legger bak oss det som er skjedd.

Til toppen