Tekkes ungdom ved å sende OL på Youtube

Tv-tittere forgubbes: IOC åpner en kanal på Youtube for å nå unge og ikke tape penger.

Den internasjonale olympiske komite IOC har inngått en avtale med Google. Avtalen gir IOC en egen kanal på Youtube, døpt Beijing 2008 der det hver dag under OL skal legges ut opptil tre timer med videoklipp. Klippene skal gi seerne et fullverdig inntrykk av lekene, heter det.

Tilbudet er i prinsippet begrenset til land der ingen har kjøpt eksklusive tv-rettigheter til sendinger fra lekene. Ifølge IOC innebærer det at kanalen deres på Youtube bare vil være tilgjengelig i 77 land i Afrika, Asia og Midtøsten, blant dem India, Sør-Korea, Nigeria og Indonesia.

Det heter at selve sendingene starter 6. august, det vil si to dager før åpningsseremonien.

Det er i dag varierte erfaringer med tilgangen til prøvesendingen på IOCs Youtube-kanal i Norge.

I skrivende stund kan den i digi.no-redaksjonen som sitter utenfor Oslo ta inn kanalen med nettleserne Internet Explorer og Firefox, men ikke med Opera. I Oslo får man ikke inn kanalen i det hele tatt.

Her er en detalj fra kanalen slik den ser ut i dag:

I en erklæring fra IOCs direktør for fjernsyn og markedsføring, Timo Lumme, heter det at IOC prioritere å sikre at så mange mennesker som mulig får erfare lekene.

– For første gang i OLs historie vil vi ha komplett global online-dekning, og IOC vil disponere en egen kringkastingskanal der unge generasjoner av idrettsentusiaster allerede ferdes for online-underholdning, sier Lumme.

En tilsvarende tjeneste ble gjort tilgjengelig i begrenset omfang fra sommerlekene i Aten i 2005 og fra vinterlekene i Torino i 2006.

PR-eksperter har pekt på at tv-sendinger fra OL interesserer ungdom i stadig mindre grad. Gjennomsnittsalderen for dem som fulgte sendingene fra sommerlekene i 2004 var over 40 år, og viser ingen tegn til å falle, heter det. Holder denne trenden seg risikerer IOC å gå glipp av både sponsormidler og inntekter fra salg av kringkastingsrettigheter.

Og da blir kanskje mye av vitsen borte?

I olympiaden 2005–2008 regner IOC med å omsette kringkastingsrettigheter for 2,5 milliarder dollar. Fortjenesten i avtalen med Google er ikke oppgitt, men skal være minimal i forhold til hva IOC håver inn på tradisjonelle senderettigheter.

    Les også:

Til toppen