JUSS OG SAMFUNN

Teknologien klar for nettmusikk-tjeneste

Nå er infrastrukturen klar, og musikk-gigantene kan begynne kampen om musikkmarkedet. MusicNet lanserer innen 60 dager. Lovlig sent, kanskje?

27. sep. 2001 - 16:02
MusicNetPressplay


MusicNet, som er et samarbeidsprosjekt mellom RealNetworks, Warner Music, EMI Group, BMG og Zomba Records
har Napster på laget, gjennom Bertelsmann.

Og betal-tjenestens største utfordring blir nok ikke å konkurrere med Pressplay, men med alle Napster-klonene som har dukket opp i kjølvannet av sistnevntes midlertidige undergang.

- Ting som er gratis og ubegrensede, er vanskelige å konkurrere med, men jeg tror forbrukerne vil like tilbudet vi kommer med, sier MusicNets strategiske rådgiver Richard Wolpert, ifølge Yahoo!.


Både RealNetworks og AOL Time Warner har nå fått hendene på den teknologiske infrastrukturen som skal ligge til grunn for tjenesten, og RealNetworks viste tidligere i uken frem sitt nye verktøy for lytting og nedlasting av musikk over nettet.

RealNetworks skal ha tidfestet lanseringen til innen 60 dager, mens AOL var litt mere vage, og snakker om "i høst".

Abonnentene skal kunne velge mellom rundt 100.000 låter, med artister som Janet Jackson og Dave Matthews Band. Prisen blir muligens i underkant av 90 kroner måneden for 50 nedlastinger og 50 lyttesesjoner, men distributørene vil etter hvert lage egne modeller for dette.

Selskapene satser på å få på plass teknologi som i størst mulig grad hindrer folk i å overføre låtene til MP3-spillere eller brenne dem på CD.

Pressplay på sin side har, ifølge Yahoo! News, tenkt å la sine kunder overføre låtene til andre medier ganske snart etter lanseringen. Flere analytikere betegner denne funksjonaliteten som viktig for at tjenestene skal klare å bygge opp kundemengder som forsvarer investeringene.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.