Tekstmeldinger er big business

Bruken av tekstmeldinger i Norge øker sterkt og betyr stadig mer for mobilselskapenes overskudd. Første dag i det nye året tjente de to mobilselskapene anslagsvis 3,7 millioner kroner på de like mange tekstmeldingene som ble sendt. For hele 1999 kan inntektene komme opp i en milliard.

Ifølge Dagbladet er bruken av tekstmeldinger i Norge 20-doblet på to år. Dette har også ført til en tilsvarende økning av mobiloperatørenes inntekter på denne type tjenester.

Informasjonsdirektør i Telenor Mobil, Elisabeth H. Gjølme, sier til digi.no at selskapet ikke opplyser hvor stor del av selskapets inntekter tekstmeldinger utgjør, men at selskapet vil vurdere dette i forbindelse med børsintroduksjonen. Mobilselskapet NetCom er på børs og informasjonssjef Guri Wormdahl, sier at mens tekstmeldinger utgjorde 6 prosent av inntektene i tredje kvartal i fjor, ble resultatet i fjerde kvartal 7 prosent.

I verdens kanskje mest avanserte mobilselskap, finske Sonera, ligger inntektene fra SMS-meldinger på nærmere 10 prosent.

Samtidig viser tallene hos Telenor at de store inntektene fra tekstmeldinger kommer fra eldre tenåringer, som står for 90 prosent av alle tekstmeldingene. Tilsvarende undersøkelser gjort av NetCom viser lignende tall.

Ifølge Dagbladet ble det julaften i fjor sendt 3,4 millioner tekstmeldinger, nyttårsaften 3,3 millioner og første nyttårsdag 3,7 millioner. I hele desember i 1998 gikk det ut 14 millioner tekstmeldinger på Telenors nett, noe som økte til svimlende 51 millioner i fjor.

Produksjonskostnaden på tekstmeldinger er svært lav og bare en brøkdel av prisen som for tiden ligger på rundt en krone avhengig av hvilke abonnement som velges. Om man beregner produksjonsprisen på en tekstmelding til 10 øre, ender derfor 90 øre av hver tekstmelding i lommene på operatørene. 51 millioner meldinger i desember omsettes derfor til 45,9 millioner kroner samme måned på bunnlinja til Telenor.

Om dette legges til grunn for hele året vil Telenor alene dra inn en halv milliard kroner på tekstmeldinger i 1999. Sluttsummen blir minst 50 prosent høyere siden snittprisen for tekstmeldinger i 1999 har ligget på rundt 1,50.

NetCom omsatte for vel 700 millioner kroner i tredje kvartal og 7 prosent av dette blir 50 millioner kroner. I februar vil begge selskapene legge fram sine årsresultat og da får vi vite hva selskapene tjente på tekstmeldinger i 1999.

Et av de andre selskapene som nå viser interesse for dette markedet er Sense Communications International. Mandag lanserte selskapet sin første mobiltjeneste der prisen for tekstmeldinger er en krone. Det er ventet at flere aktører vil etablere seg på markedet i løpet av året.

Til toppen