Omsetningsveksten fra 1997 til 1998 ble på 383 prosent.
Tele2 Norge økte antall abonnenter innenfor fast telefoni og Internett med 676 prosent til 194.000 i 1998, det første året med telekonkurranse i Norge. Selskapet er blant dem (i likhet med Telia) som har rettet sin oppmerksomhet spesielt mot forbrukermarkedet, noe som gir store tap i startfasen. Av omsetningen på 35 millioner kroner i 1997, tapte Tele 2 Norge 43 millioner kroner. 1998-resultatet er bedre, spesielt siden selskapet sitter på en mye større kundebase nå enn for ett år siden.
Kvartalsoversikten fra Netcom AB viser også at Tele 2 endte på et svært godt resultat i 4. kvartal i år, med en rekordomsetning på 70 millioner kroner, som ga et forholdsvis sterkt driftsresultat på "bare" minus 7 millioner kroner, og et resultat før skatt på minus 15 millioner kroner.
Tele 2 hadde ved årsskiftet 131.000 telefonikunder og 63.000 aktive Internett-kunder i Norge.
Administrerende direktør i Tele2 Norge, Kenneth Gustafsson, sier det forbedrede resultatet mot slutten av året kommer som følge av selskapets refokuserte arbeid, der man prioriterte arbeidet med eksisterende kunder fremfor å skaffe seg nye.
- De eksisterende kundene ringer mer og det gir bedre resultat. Resultatet tiltaler meg, og forhåpentligvis våre aksjeeiere, sier Gustafsson, som imidlertid ikke vil love at utviklingen fortsetter i samme tempo i 1999, siden dette avhenger av hvilke investeringer selskapet må gjøre.
Han sier at selskapet tar sin del av markedet i eget tempo, med hovedfokus på å pleie de kundene selskapet allerede har.
- Vi har et enormt potensial å ta av i 1999 med fast forvalg, men kan fremdeles ikke tilby lokaltelefoni med dagens vilkår, sier Gustafsson.
TABELL: 1998-resultatet for Tele 2 Norge, alle tall i millioner svenske kroner (kilde: Netcom AB)
Q4 | Q3 | Q2 | Q1 | |
Omsetning | 70 | 39 | 33 | 27 |
Driftsresultat | - 7 | - 20 | - 41 | - 42 |
Res. før skatt | - 15 | - 24 | - 45 | - 44 |
Investeringer | 20 | 25 | 24 |