Tele2 bøyer seg for Forbrukerombudet

- Vi retter oss etter Forbrukerombudet, sier markedssjef i Tele2, Håkon Klæbo, i en kommentar til ombudets vedtak om at Tele2s markedsføring av seg selv er i strid med markedsføringsloven. Klæbo mener likevel at selskapet kommuniserer ærlig overfor brukerne.

I en kampanje som blant annet ble kjørt i form av avisannonser før påske, markedsførte Tele2 seg som "Norges billigste teleoperatør". Annonsekampanjen, som blant annet ble kjørt som helsider i Aftenposten (bildet), inneholdt en prisoversikt der Tele2 sammenliknet sine priser med Telenor og Telia på fjerntakst, samtaler til mobiltelefoner og utenlandssamtaler til 16 land.

Klæbo sier til digi.no at om en tar for seg de prisene og de operatørene annonsen nevner, er billigstpåstanden riktig.

- Vi er ikke ute etter å lure forbrukerne, men å opplyse om teleoperatørenes priser. Om vi ser på de tre selskapene og sammenlikner de prisene vi nevner i annonsen, blir vi billigst, fastholder Klæbo.

- Holdningen er derfor ikke endret selv etter brevet fra Forbrukerombudet, sier Tele2s markedssjef. Selskapet vil imidlertid følge ombudets behvendelse om ikke å bruke billigstpåstanden. Tele2 har overlatt saken til selskapets advokat for å vurdere de juridiske sidene ved Forbrukerombudets vedtak.

Kampanjen det gjelder ble avsluttet før påske, og om selskapet endrer markedsføringen vil det skje i kommende kampanjer der samme påstand er tenkt brukt.

- For oss er det fremdeles et paradoks at Telenor klager på vår markedsføring som ikke inkluderer lokaltelefoni, så lenge det er dette selskapet som legger vilkårene for hvilke tilbud vi kan gi på lokaltelefoni, sier Klæbo til digi.no.

Til toppen