Tele2 er fornøyd med liten mobilkonkurranse

Det svenske teleselskapet Tele2 beskriver prispresset innenfor mobiltelefoni som mindre enn tidligere og regner med bedre mobilmarginer i fjerde kvartal.

Etter at det svenske teleselskapet Tele2 sist uke presenterte sine foreløpige kvartalstall, kom det ingen overraskelser da de endelige resultatene kom onsdag.

Resultat etter finanskostnader endte på minus 229 millioner svenske kroner i tredje kvartal, mot 354 millioner kroner i samme kvartal i fjor. Etter avskrivninger endte resultatet på minus 46 millioner kroner og 716 millioner kroner før avskrivninger. Omsetningen endte på 6,3 milliarder kroner, opp fra 2,6 milliarder i samme kvartal i fjor. Den sterke veksten skyldes blant annet oppkjøpet av teleselskapet SEC i fjor høst.

Inntekt per mobilkunde per måned (arpu) i Sverige endte på 214 kroner, som er en nedgang fra tredje kvartal i fjor fra 222 kroner og fra andre kvartal i år fra 204 kroner. 61 prosent av selskapets kunder er kontantkortkunder. Tele2 beskriver prispresset innenfor mobiltelefoni som mindre enn før, og konsernsjef Lars-Johan Jarnheimer sier at inntektene fra hver mobilkunde vil øke noe til fjerde kvartal.

Selskapet sitter på 13,7 millioner kunder, hvorav 2,4 millioner tilhører selskapets svenske mobilvirksomhet. Tele2 Norge kjøpte i september privatkundene på fasttelefoni og Internett fra det konkursrammede Enitel AS. Sammen med Tele2 Danmark har Tele2 Norge 1,6 millioner kunder på fasttelefoni, Internett og mobil, uten at dette spesifiseres nærmere av selskapet.

Til toppen