Tele2 ødelegger for seg selv

Ved å nekte å svare på hva som skjer rundt UMTS-utbyggingen, har Tele 2 gitt sitt eget merkenavn og omdømme stygge riper.

Hva som til slutt skjer med Tele 2 og deres UMTS-lisens vil fremtiden vise, men en ting er klart. Selskapet har latterliggjort seg selv i lang tid ved å nekte å svare på alle typer spørsmål. Det er synd, for selskapet er ellers en sterk og god konkurrent til Telenor og andre etablerte aktører.

I dag kan digi.no røpe at selskapet trolig har bygget mesteparten av de 821 UMTS-mastene selskapet egentlig lovet å ha ferdig 1. desember. Selskapets svenske toppsjef, Lars-Johan Jarnheimer, lover at Tele 2s norske UMTS-nett åpner i februar eller mars.
Om det stemmer, vil tiden vise, men det er for eksempel ikke kjent hvem som bygger mastene for Tele 2 eller levere utstyr til dem.


Mens teleselskapene veltet seg i penger, leverte Tele 2 inn den mest ambisiøse UMTS-søknaden for å sikre seg konsesjon. Siden tråkket finans og telebransjen på bremsen og Tele 2 klappet igjen munnen.

Selskapet lovet å bli ferdig til 1. desember og påstod at alt gikk selv om 1. desember nærmet seg med stormskritt. Etterhvert dukket det opp forklaringer om forhandlinger med Netcom om leie av deres master. Nå viser det seg trolig å være tull - Tele2 har brukt tiden til å planlegge og bygge master, forteller konsernsjefen. For skal man åpne i mars, må mye være ferdig nå - med mindre Tele2 definerer en håndfull basestasjoner som et nett.

Uansett hva som er riktig, arbeider Tele2 hardt med å ødelegge sin troverdighet ved først å holde munn og så gå ut med urimelige løfter. Selskapet burde kanskje tenke litt mindre på UMTS og litt mer på sine fastlinjekunder.

For fastlinjekunder er opptatt av stabilitet og pålitelighet. Telefon og datalinjer skal virke - alltid. Tele2 har i lengre tid undergravet troen på at de er et selskap man kan stole helt og fast på. Dette gjelder både kunder og samarbeidspartnere.

digi.no har snakket med mange av de sistnevnte i den senere tid og de rister på hodet over selskapets markeds- og informasjonsstrategi. Det er ikke bra for et selskap som lever av å koble nett og kunder sammen.

Til toppen