I en studie som ble offentliggjort før helgen, heter det at Tele2 taper på det svenske internett-markedet, i første rekke til Telia, men også til en rekke mindre utfordrere i markedet.
Tele2 Sverige er heleiet av Netcom Systems, og var det første selskapet i Sverige som på kommersiell basis tilbød Internett-aksess til private forbrukere.
Kostnaden for et privat internett-abonnement har ifølge undersøkelsen som er produsert av Öhrlings Coopers & Lybrand, og som gjengis av Dagens Industri, blitt halvert på to år.
Blant den siste trenden i Internett-markedet er at privatkunder tilbys gratis aksess om de benytter seg av en fast startside.
Tele 2 satser imidlertid på å trekke til seg nye kunder ved å satse på Disney-relaterte spill og aktiviteter. For mens en gjennomsnitts Tele 2-kunde surfer på nettet 30 minutter daglig, viser undersøkelser at innholdstjenestene fra Disney brukes 27 minutter daglig.
- Konkurransen blir hardere. Avtalen med Disney er vårt forsøk på å bruke innhold til å øke salget. Jeg regner med at avtalen har betalt seg i løpet av et år, sier administrerende direktør i Tele 2 Sverige, Anders Björkman.