BEDRIFTSTEKNOLOGI

Tele2 tror epost-problemene er løst

Både i forrige og denne uke måtte Tele2 stenge epost-serveren som følge av tekniske problemer. Ennå har selskapet ingen full oversikt om avbruddet sist uke førte til at e-post forsvant.

Frode Eriksen
22. juli 1999 - 09:27

Problemene hos Tele 2 toppet seg sist uke da elektronisk post kom gale mottakere i hende, noe som førte til at serveren ble stengt. Nye problemer denne uken førte til at serveren ble stengt på nytt, men siden onsdag skal alt ha fungert som normalt igjen, sier markedsdirektør i Tele2, Haakon Klæbo til digi.no.

digi.no har mottatt flere henvendelser fra frustrerte Tele2-brukere som blant annet klager over sen og mangelfull informasjon fra Tele2 om problemene.

Det hele startet 10. juli da epost første gangen kom på avveie. Første serverstans var 13. juli, men problemene dukket opp igjen 20. juli, som førte til nok en stans.

Klæbo medgir at problemene er alvorlig for selskapet, og at kundene ikke skal lide for slike tekniske problemer.

- Vi stanset serverne fordi de begynte å gå tregt, og måtte stanse hele systemet for å kunne finne feilen mest mulig effektivt. Han sier at problemene er knyttet til programvaren.

- Vi er nå i dialog med kundene der vi har en informasjonsjobb å gjøre. Klæbo sier at selskapet har et produkt som har vært oppfattet som godt. - Og det er dette vi nå jobber for.

Serverproblemene sist uke førte etter all sannsynlighet til at endel epost gikk tapt, men dette har selskapet ennå ikke oversikt over. Serverstansen tirsdag skal bare ha forsinket epost-forsendelser.

Tele2 har 100.000 Internett-kunder, men selskapet har så langt ikke møtt noen storm av misfornøyde kunder som ønsker å si opp kundeforholdet.

Klæbo sier at selskapet nå skal sende en redgjørelse til Datatilsynet om hva som skjedde da epost kom på avveie.

Nettavisen skriver at også Forbrukerombudet nå stiller seg skeptiske til måten Tele2 fraskriver seg ansvaret til problemene på, ved at selskapet har gardert seg i sine kontrakter der det blant annet går fram at det bare blir aktuelt med refusjon av abonnementsavgift etter 72 timers driftsstans.

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.
Tekjobb
Se flere jobber
En tjeneste fra