Teleanalytiker løftet aksje for å få barnehageplass

Jack Grubman løftet amerikanske teleaksjer til himmels - både for å tjene penger og trolig for å skaffe seg andre fordeler.

Amerikanske meglerforetak har vært involvert i en rekke skandaler de siste årene. En rekke såkalte uavhengige analytikerne ga rosenrøde anbefalinger av aksjer de selv har kalt søppel for å blidgjøre selskapene de fikk store kontrakter fra. Men etter kollapsene i selskaper som WorldCom har myndighetene våknet opp og flere tidligere stjerneanalytikere har mistet jobbene sine.

I internett-bransjen var det X som var den store stjernen og i telebransjen var det Jack Grubman, analytiker hos Solomon Smith Barney som var sjef. Han har allerede mistet jobben etter avsløringer om manipulasjon, men nå dukker det opp en historie som trolig er noe av det mest bisarre som har vært avdekket så langt.

Les også:

For barn av ambisiøse og rike New Yorkere starter ikke kappløpet på universitetet, de starter det i barnehagen. Målet for rike foreldre er å få inn sine barn på toppbarnehagen som heter 92 Street Y. Barnehagen har bare 65 ledige plasser hvert år og det er full krig bare for å få en omvisning-billett og dermed adgang til å søke.


Det er langt enklere å komme inn på Harvard, skriver Wall Street Journal.

Mange tyr derfor til ekstreme taktikker for å sikre sine barn det de mener er den riktige billetten til fremtiden.

Det er nå avslørt at Grubman gikk svært langt for å sikre sine tvillinger en plass på 92. Y.

5. november 1999 sendte han en e-post til til Sanford I. Weill, sjef i Citigroup. I e-posten forteller Grubman at han har oppgradert aksjene til AT&T delvis fordi Weill gikk med på å bruke sin innflytelse for å få inn Grubmans tvillinger på 92. Street Y.

Weill var involvert i en maktkamp med styreformannen i Citigroup og trengte støtte fra Mike Armstrong, toppsjef i AT&T som satt i styret i Citigroup.

Myndighetene etterforsker også om Citigroup skal også ha gitt en million dollar for å påvirke 92. Street Y-barnehagen.

Nå nekter både Weill og Grubman og mener at epost-meldingen er "feiltolket".

Til toppen