Telecomputing: - Nei, ASP-markedet er ikke dødt

ASP-markedet er ikke dødt, sier ASP-selskapet Telecomputing. Men selskapet vil bare opplyse omsetning, ikke antall brukere.

Norges største IT- og teleselskap, Telenor, uttalte til digi.no tidligere i dag at de stort sett har skrinlagt tradisjonell ASP, et av markedene som ble spådd rakettvekst i 1999 og 2000. ASP er en teknologi som lar særlig mindre bedrifter leie alle IT-tjenester, inkludert Windows og Office over nettet.

- Som ren forretningsmodell har ASP nesten strandet, forteller Fredrik Hilding, strategidirektør for ASP og outsourcing i Telenor Business Solutions Vi leverer tradisjonell ASP med Windows og Office til kanskje 15.000 brukere. ASP-konseptet har ikke tatt av slik analytikerne og store deler av markedet trodde, konkluderer han. Men ASP-pionéren Telecomputing er ikke enig, selv om selskapet medgir at den troen man hadde på markedet for to-tre år siden ikke har slått til.


- Vår omsetning stiger med 100 prosent i året, noe som viser at markedet ikke er dødt, sier Henning Olseth i Telecomputing til digi.no.

- Små og mellomstore bedrifter sliter med å skaffe seg spesialiserte IT-konsulenter og ønsker også å spare penger. Dette er den store motivasjonsfaktoren for ASP, og behovet blir ikke mindre. Alle analytikere peker på at stadig mer spesialiserte og Internett-baserte løsninger presser frem sentralisert drift, sier Olseth.

Han vil imidlertid ikke opplyse hvor mange brukere Telecomputing leverer IT-løsninger til.

En gjennomsnittsbruker med Windows, Office, e-post, Internett-tilgang og leie av PC, koster rundt 2000 kroner i måneden, alt inkludert.

Til toppen