Telefoni topper inkassosakene

En fjerdedel av nye inkassosaker hos Lindorff skyldes telefoni, melder selskapet.

Kredittilsynet oppgir at inkassoselskapene mottok nærmere to millioner nye inkassosaker til behandling i første halvår i 2005, som er en økning på over åtte prosent sammenliknet med samme periode i fjor.

Av dette utgjør nærmere en million inkassosaker ubetalte regninger til teleselskapene, i hovedsak fra mobilregninger, skriver Teleavisen.

Verstingene er i aldersgruppen fra 26 til 35 år. Sogn og Fjordane og Agder-fylkene tradisjonelt har flinkest betalere, mens de tre nordligste fylkene ligger dårligst an.

Lindorff anslår til Teleavisen at 25 prosent av inkassosakene grunnes telefoni, og at mobiltelefoni kommer langt verre ut enn fasttelefoni.

Mobilselskapene rapporterer likevel om en nedgang i inkassosaker hos mobiloperatørene.

Hos NetCom blir nye kunder kredittsjekket før de får abonnement. Har man betalingsanmerkninger, kan man heller ikke få tilbud om kontantkort.

I tillegg sender NetCom ut tekstmeldinger der de minner kundene sine på å betale mobilregningen.

Informasjonssjef Atle Lessum i Telenor hevder å ha stort sett flinke betalere.

Til toppen