Telefonkatalogen.no sender reklame til sine brukere

Mange brukere av Telefonkatalogen har mottatt e-post-reklame, bakt inn i en vag driftsmelding. Forbrukerombudet rister på hodet.

Findexa, selskapet som driver telefonkatalogen på papir og Internett, sender ut e-post-reklame på en måte som kan minne om spamming. Findexa er det nye navnet på Telenor Media etter at sistnevnte ble solgt av moder-Telenor i desember .

For å bruke telefonkatalogen på Internett må du registrere deg, var kravet fra Datatilsynet. Etter at du har oppgitt informasjonen du vil andre skal finne, bes du velge mellom følgende:

"Jeg samtykker i at Findexa AS kan sende meg informasjon om nyheter i forbindelse med tjenesten og andre produkter fra Findexa via min epost" eller "Nei, takk".

Men i går mottok alle som har sagt ja til informasjon fra Findexa, en melding med tittelen "Informasjon fra Telefonkatalogen.no". Meldingen starter med to annonser for et forbrukerlån og en ny bruktbil-nettjeneste, noe som bryter med Findexas forklaring på hva du sier ja til.

Så følger en annonse for Findexas tjeneste om kjøp av blomster. Endelig følger informasjonen som tittelen på e-posten henviser til: Det er en vag beskjed om treg respons i det siste og at selskapet arbeider med problemet. Noen tidsfrister eller løsninger for kundene angis ikke.

Bente Øverli, jurdisk rådgiver hos Forbrukerombudet, reagerer på måten Findexa og mange andre selskaper sniker inn reklame i sin kundekontakt.

- Vi får veldig, veldig mange klager på nettstedene som sender ut reklame, enten for seg selv eller andre. Problemet er at leverandørene lager for vage samtykkekontrakter og tøyer dem. Det er ikke lov å fordekke reklame som informasjon, påpeker Øverli.

Øverli forteller at Forbrukerombudet og Datatilsynet arbeider med en standardtekst for samtykker som skal gi brukere flere grader av samtykke.

- Kundene skal vite hvor ofte, hva slags formater og for eksempel hvor lang tid det tar å laste ned det leverandørene vil sende dem, mener Øverli.

Hun vil ikke uttale seg konkret om Findexa-saken, men inviterer selskapet til å ringe henne.

- Hvis vi får en klagesak, tar vi kontakt med Findexa. Et så stort selskap burde ta kontakt med oss hvis de er usikre på noe. Når vi har påpekt et overtramp, ber vi om bekreftelse. Nekter et selskap å endre sine rutiner, kan vi etter hvert gå til Markedsrådet og ilegge bøter.

Gro Ismar, informasjonssjef i Findexa, var en av de 140.000 som fikk reklamemeldingen.

- Jeg reagerte selv da jeg fikk den meldingen, sier Ismar.

Hun benekter likevel at selskapet spammer sine brukere med ikke-invitert reklame.

- Vi sender ut rundt én melding i måneden til de 140.000 av våre 400.000 brukere som har sagt ja, men tidligere har vi lagt reklamen på bunnen av meldingen. Vi vil nå vurdere dette om igjen, forteller hun.

- Vi er sikre på at dette er lovlig, men vi har kanskje ikke vært presise nok i formuleringene av hva man vil motta hvis man sier ja takk, medgir hun.

Ismar forteller at Findexa den siste tiden har slitt med tregere responstid på grunn av stor pågang og at man arbeider med saken.

Til toppen