Telefonplage på under­bukser og sokker

Forbrukerombudet setter nå foten ned for telefonmarkedsføring av underbukser og sokker.

International Trading Houses og Stord Dialog har ikke ligget på latsiden i sommer. Tvert i mot har selskapene vært en sann landeplage. Fortvilede forbrukere har etter samtale med telefonselgerne fått underbukser og sokker i posten med krav om betaling uten at de har bestilt varene.

Nå har Forbrukerombudet bedt ITH og Stord Dialog om umiddelbart å stanse telefonsalg av underbukser og sokker inntil det er avklart hvilke rutiner som har sviktet.

Forbrukerombudet har også bedt om at det foretas nødvendige endringer og forbedringer av rutiner for telefonmarkedsføring.

Mange klagere har i tillegg fått trusler om inkasso og betalings­anmerk­ninger.

— Dette er svært over­raskende og be­klage­lig, sier første­konsulent Jens Erik Romslo hos For­bruker­om­bud­et.

Han tilføyer at Forbrukerombudet tidligere har vært i dialog både med ITH og Stord Dialog som er svært godt kjent med hvilke krav som stilles til telefon­salg.

Forbrukerombudet har utarbeidet en egen samtalemal som ivaretar forbrukernes rettigheter ved telefonsalg av Front herretruser. Både ITH og Stord Dialog har tidligere bekreftet at de vil følge denne malen. Klagene Forbrukerombudet nå har mottatt kan tyde på at selskapene likevel ikke følger denne samtalemalen.

Til toppen