Dette er telefonselskapenes første skritt bort fra den rene forretningsvirksomheten som stort sett bare har dreid seg om tradisjonell telefoni. Det bidrar også til at Netscape's nettleser får et ekstra puff i forhold til rivalen Microsoft Corp. som nylig har inngått egne avtaler om Internett-aksess med AT&T, MCI og NetCom On-line.
Bell-selskapene representerer et marked på 72 millioner abonnenter i 26 stater, som blant annet inkluderer 15 av USAs 20 største markeder.
Mens Netscape-aksjen steg med 5 prosent fikk opplevde at flere av Bell-selskapene nedgang i sin aksjeverdi da avtalen ble lansert tirsdag.
Netscape-sjef og styreformann Jim Barksdale, sier til Business Wire at Bell-selskapenes kunder får det beste som finnes av ulike tjenester for å få en Internett-aksess.
Netscape opplever for tiden et hardt press på sin nettleseren fra Microsofts Explorer, og ulike allianser som begge parter inngår skal bedre muligheten for å beholde og erobre nye markeder.