Telekonkurranse gir klagestrøm

Forbrukerombudet har registrert en sterk vekst i klager knyttet til markedsføring av teletjenester og mobiltelefoner. Dette utgjorde i fjor hele ni prosent av markedsføringsklagene, mot to prosent for to år siden.

Det har vært en jevn vekst i klagene på teletjenester som har kommet inn til Forbrukerombudet, og i 1998 var ni prosent av alle klagene knyttet til teletjenester og mobiltelefoni, viser tall fra Forbrukerombudets årsmelding.

I 1996 utgjorde teleklagene bare to prosent av antall klager, men dette steg til 6 prosent i 1997.

Teleselskapene har ofte i sine markedsføringskampanjer benyttet det Forbrukerombudet kaller for villedende prissammenlikninger og "billigstpåstander" som ikke kan dokumenteres. Rådet mener også tidspunkt for prisendring ikke kommer klart nok fram i mange av eksemplene. Nye tjenester som ofte tilbys til en lavere pris mot å binde kunden til selskapet et visst tidsrom, men disse tilbudene er ofte belemret med svært manglende informasjon, konstaterer Forbrukerombudet.

Ombudet har også behandlet flere saker vedrørende dekningsområde for mobiltelefon, og gitt innstilling knyttet til rabattavtalen boligbyggelagene har inngått med Telenor.

Ni av ti saker som Forbrukerombudet behandler blir funnet lovstridige, og i de aller fleste tilfellene gjelder dette villedende og ulovlig markedsføring.

Blant de telerelaterte sakene ombudet behandlet i 1998 var:

  • Forbrukerrådet-NetCom GSM AS, vedrørende NetComs Direkte og abonnementsvilkår som bandt kunden til selskapet i tre år.
  • Forbrukerombudet-NetCom GSM AS, vedrørende NetComs alminnelige abonnementsvilkår og pålegg når disse endres.
  • Ivar Ruud Eide- Tele2 Norge AS, vedrørende reklamen "Selv om ikke hjernen er det største organet mitt", der klageren mente at annonsen var kjønnsdiskriminerende i likhet med den andre annonsen i samme serie. Klagen ble avvist av både ombud og Markedsråd.
Til toppen