Telenor angrer ikke sletting av e-post

Telenor slettet kunders e-post uten advarsel. Loven krever minst en måneds varsel, men Telenor angrer ikke.

digi.no har tidligere skrevet om hvordan tidligere kunder av Tiscali har fått problemer etter at Telenor kjøpte selskapet.

    Les også:

Reaksjonene i digi.nos debattforum har vært voldsomme, og i skrivende stund har det kommet nesten 200 debattinnlegg knyttet til saken. Mange melder at de mistet hele kontoen, med alle e-postmeldinger og kontaktinformasjon, uten noen form for varsel. Noen sier også de har også mistet hjemmesiden sin.

På spørsmål om selskapet er fornøyd med måten de har handlet på, velger Telenor å stå på at de har gjort alt som kan forventes av dem, og angrer ikke på slettingen.

– Alle Tiscali-kunder ble varslet med e-post 17. mars, etter at kjøpet var godkjent av Konkurransetilsynet. I e-posten ble det opplyst at ADSL-kunder ville få tilbud om overgang til Online i Telenor, mens oppringte kunder ville bli solgt. De fikk vite at kundeforholdet med Tiscali etter dette ville opphøre, skriver informasjonssjef Arild S. Johannessen.

På direkte spørsmål svarer Johannessen imidlertid at denne e-posten bare informerte om kjøpet, den advarte ikke om at kundenes e-post kom til å bli slettet og innen hvilken dato de måtte gjøre noe for å redde informasjonen.

Dessuten er det en gruppe som Johannessen mener ikke er verdt å nevne blant «alle Tiscali-kunder». Kunder med oppringt internettkonto uten månedsavgift, ble ikke varslet hvis de hadde vært inaktive i et halvt år.

Flere av disse har fortsatt å bruke e-postadressen hos Tiscali etter at de skaffet seg bredbånd, og denne ble altså slettet uten varsel. Johannessen betegner denne gruppens klager som «underlige».

– I likhet med Telenor har Tiscali aldri solgt e-post som selvstendig produkt, bare i tilknytning til aksess. Det er derfor noe underlig når noen av disse nå mener at de skal beholde en e-postadresse de lenge har visst ville forsvinne, skriver han.

Det er vel å merke ingen av kundene digi.no har vært i kontakt med, verken på telefon eller gjennom vårt forum, som klager på at e-posten er nedlagt. Klagene gjelder gjennomgående manglende varsling.

– Er det ikke i det minste vanlig «folkeskikk» å gi beskjed før adressen din blir slettet, istedenfor å bare stoppe all utsendelse av post? Siden jeg er jobbsøker for tiden, får jeg jo bare håpe at jeg ikke har gått glipp av noe viktig i den tapte posten, skriver «Tonemor» i digi.nos forum.

At e-posten ville forsvinne mener Johannessen kundene burde ha lest og resonert seg til gjennom media.

– Hadde jeg vært Tiscali-kunde og lurt på skjebnen til min Tiscali e-post, hadde jeg byttet leverandør eller i det minste tatt kontakt med Tiscalis kundeservice, sier han.

– Hvor mye jobb hadde det vært å sende ut en mail til disse kundene? Spør «JP» i digi.nos debattforum.

Johannessen bekrefter at Telenor hadde tilgang til alle e-postadresser brukt av Tiscalis kunder.

Johannessen innrømmer etter flere e-poster at det ikke ble sendt noen varsling til de brukerne av e-post som ble stemplet som inaktive oppringt-kunder.

– Nei, denne marginale gruppen med kunder som bare hadde e-postadresse de brukte utenom Tiscalis aksess ble ikke varslet spesifikt, skriver han.

Flere i digi.nos debattforum spør om det finnes noe vern mot nedleggelse av tjenester uten varsel. Og det finnes en lov mot uvarslet stenging, forteller Peter Lenda, juridisk rådgiver i Post- og teletilsynet. I loven om elektronisk kommunikasjon står det nemlig:

Tilbyder av elektronisk kommunikasjonsnett som anvendes til offentlig elektronisk kommunikasjonstjeneste og tilbyder av slik tjeneste kan endre eller stenge tilgang til nett eller tjeneste tidligst en måned etter at det er varslet om endring eller opphør.

Lenda forteller at det tidligere ikke har vært noen liknende saker om e-post, og han kan bare uttale seg på generell basis. Men loven gjelder, uansett om tjenesten er gratis eller ikke.

Lenda forteller at Post- og teletilsynet er tilsynsmyndighet i slike saker, men han vil ikke spekulere i mulige reaksjonsformer.

Eneste tilbud til disse kundene er å få e-posten videresendt i 12 måneder, hvis de oppretter en ny Online-konto hos Telenor. Gammel e-post, e-post som er sendt etter stengingen og kontaktinformasjon er tapt.

Bildet har blitt ganske komplisert etter at Telenor kjøpte Tiscali og måtte selge oppringt-kundene til MTU Comlink. Noen på digi.nos forum har ment Tiscali forårsaket problemene. Men Johannessen forteller at de inaktive kundene ble parkert først før overføringen til MTU Comlink, med begrunnelsen om at de ikke hadde verdi for den nye eieren.

Telenor hadde for øvrig problemer med overføringen av ADSL-kunder også. Rundt 2.000 kunder fikk ikke varslingen i tide om at de ville bli overflyttet fra Tiscali til Telenor, og mange av disse mistet nettilgangen uten varsel og mistet e-post fra sekundære e-postkontoer. Dette har Johannessen beklaget.

Til toppen