BEDRIFTSTEKNOLOGI

Telenor avviser NetCom-klage

Telenor tilbakeviser alle ankepunkter NetCom reiser i sin klage mot statsaksjeselskapet overfor EFTAs overvåkingsorgan ESA. - Vi skjønner ingenting av NetComs prissetting, sier pressetalsmann Dag Melgaard i Telenor til digi.no.

Øystein Kvistad
10. mars 1998 - 16:45

NetCom sendte tirsdag ut en pressemelding der selskapet forklarer bakgrunnen for sin klage til ESA. Blant annet sier NetCom at Telenor har nektet NetCom adgang til fastlinje-markedet og nektet den private mobiloperatøren å ta i bruk sitt tildelte prefiks 1515.

Dette tilbakeviser Telenor.

- Vi har ikke nektet NetCom adgang til fastlinje-markedet. Vi har derimot nektet å iverksette den delen av forhandlingsvilkårene som gjør at NetCom kan bruke sitt prefiks fordi NetCom fastholder sitt krav på å ta seg skyhøyt betalt for samtaler som går fra Telenors kunder til NetCom, sier Dag Melgaard til digi.no.

Telenors holdning er at en samtrafikkavtale er en helhetlig avtale, og at det er meningsløst å forhandle fram løsninger bit for bit.

NetCom påstår dessuten at Telenor "ønsker å diktere NetComs utsalgspris for samtaler fra Telenor som går til NetComs abonnenter". NetCom reagerer også på at Telenor de siste månedene har sendt trafikk fra sine fastlinjeabonnenter til NetCom via Sverige (refiling), slik at samtalen hos NetCom blir registrert som en samtale fra utlandet. "Dette er kontraktsbrudd og gir NetComs abonnenter et dårligere produkt ved at nummervisningen (a-nummeroverføring) forsvinner", mener NetCom.

Dag Melgaard bekrefter overfor digi.no at Telenor den siste tiden har rutet NetCom-samtaler via Sverige først, og at dette kan ha skapt problemer for NetComs såkalte id-tjeneste. Han sier imidlertid at det vil ta kort tid før a-nummeroverføringen vil fungere som normalt.

- Årsaken til at vi sender samtaler som går fra våre fastlinjekunder til NetComs abonnenter er et rent prisspørsmål, forklarer Melgaard. - Slik det er nå, taper vi penger på å levere slike samtaler til NetCom fordi NetCom krever 2,04 kroner per minutt fra en Telenor-kunde for å ringe til en NetCom-abonnent, mens vi tar 1,85 kroner av NetCom for å utføre tjenesten.

Slik Telenor ser det, har selskapet dermed to valg: Enten å sette opp prisen omtrent til gammelt nivå, det vil si 2,91 kroner per minutt, eller å rute samtalene fra Norge til Sverige og tilbake igjen til Norge. NetCom forlanger nemlig bare 50 øre per minutt for samtaler fra Sverige til Norge, og slik slipper også Telenor billigere unna. NetCom må forøvrig sitte på langt bedre avtaler med svenske operatører enn de har med Telenor, for en samtale til en NetCom-abonnent fra en Tele2- eller Telia-kunde koster bare 1,65 kroner minuttet.

- Vi skjønner ingen ting av svenskenes prissetting, er Dag Melgaards kommentar til de store prisforskjellene.

Telenor mener det er urimelig at deres kunder skal betale en høyere pris for å ringe en NetCom-kunde enn det andre konkurrenter kan ta. Første mars satte Telenor derfor ned prisen til en mer markedsriktig pris (1,85 kroner), lik den det koster å ringe til telefoner i Telenor Mobil-nettet.

NetCom har reagert på at Telenor allerede har fastslått at deres utsalgspris blir 1,85 kroner pr. minutt for samtaler til NetCom, før Telenor vet hva det vil koste selskapet å ringe inn i NetComs nett.

(Se forøvrig relaterte saker i margen til høyre.)

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.