Telenor belønner utroskap

Telenor bruker ulovlige rovdyrmetoder for å vinne tilbake gamle kunder, hevder Tele2.

Hvordan får du de beste tilbudene ut av Telenor? Hvis Tele2 har rett i sine påstander kan det tyde på at det beste er å si opp abonnementet.

Tele2 innklaget nemlig i desember Telenors kampanjer mot kunder som har forlatt dem, til Post- og teletilsynet (PT), melder Aftenposten.

– Det i seg selv at de ringer til folk de mister som kunder er lov, men at de gir super-dupre rabattilbud som andre ikke får, det kan vi ikke akseptere, sier leder for PT, Willy Jensen.

Problemet er ifølge Jensen hvis Telenor gir andre tilbud til disse kundene enn deres øvrige kunder får. Med sin sterke markedsposisjon er det svært begrenset hva Telenor har lov til å gjøre med prisingen sin.

Hvis Tele2 har rett, dreier dette seg nemlig om såkalt «predatory pricing», eller rovdyrsprising på norsk. Prinsippet går ut på at hvis en aktør med dominerende markedsposisjon får konkurranse på noen av sine markeder eller tjenester, så senker de prisene på disse, for å skade konkurrentene, mens de opprettholder sine høyere marginer på andre områder.

Strategien fører gjerne til at den sterke aktøren, rovdyret, bruker fortjenesten fra områdene som ikke er utsatt for konkurranse, til å subsidiere konkurransen, såkalt kryssubsidiering. Det er det samme prinsippet som hvis SAS setter ned prisene bare på de rutene Norwegian flyr. Hvis Telenor svarer med et eksklusivt tilbud til alle som skifter vil dette gi konkurrentene lite igjen for å verve kunder, og på sikt dempe konkurransen.

Aftenposten skriver om et eksempel der en kunde ble tilbudt 300 kroner for å dekke brudd med Tele2. Telenor oppgir at selgerne deres har en «verktøykasse» av tiltak de kan bruke for å få kunder tilbake. Nå vil PT vite nøyaktig hva som finnes i denne pakken. Telenor har frist til tirsdag med å legge den ut på sin hjemmeside, forteller Jensen. Nå alle skal få vite hva de kan få av tilbud, ingen skal bli diskriminert.

– Vi ber om mer informasjon, hvis det er slik det ser ut til, er det ille nok. Da må gjøre noe med det, sier Willy Jensen i Post- og teletilsynet.

Han sier det er kravet som forbyr diskriminering som vil bli brukt hvis ikke alt er i orden.

Markedsdirektør Kristian Krogh-Fladmark for fasttelefoni i Telenor avviser at Telenor skviser ut konkurrentene med finansielle muskler.

– Vi mener det er snakk om to typer tilbud; åpne tilbud som alle kunder kan slenge seg på, og vervetilbud. Vår fortolkning er at det er en forskjell mellom disse, sier Krogh-Fladmark til Aftenposten.no.

Til toppen