Telenor-brud investerer fem milliarder i nye nett

Telia haster videre i sin ambisiøse plan om å ende opp som en av Europas største grossister i nettkapasitet. I løpet av de nærmeste to årene skal selskapet investere fem milliarder kroner i egne nett i Europa og USA.

Storsatsingen innebærer at Telia AB kommer til å ha minst 1000 mil med fiberkabel mellom de større byene i Europa.

I USA skjer ekspansjonen gjennom at Telia kjøper seg inn i andre leverandørers nett, opplyser selskapet i en pressemelding.

digi.no har tidligere omtalt Telias aggressive nettsatsing - fortrinnsvis frontet av prosjektene Scandinavian Ring og Viking Ring (se pekere til artiklene nedenfor). Den skandinaviske fiberringen knytter sammen Stockholm, Göteborg, Oslo og København/Malmö i ett høyhastighetsnett. Det pan-europeiske nettet, Viking Ring, knytter sammen flere land og store byområder på kontinentet. Scandinavian Ring er en hjørnestein i utbyggingen av det europeiske nettet.

Telia har allerede investert 2,7 milliarder kroner i disse to fiberringene pluss i den internasjonale Atlanterhavskabelen TAT-14.

Telia bygger nå for å bli en av de tre fremste nettoperatørene i det selskapet omtaler som "grossistmarkedet" for handel og øverføring av store mengder data. Det er liberaliseringen av telemarkedet og den raske utviklingen av stadig mer båndbreddekrevende tjenester som har skapt grobunn for slike grossister. Mange - for ikke å si de fleste av Telias kunder i dette markedet er selskapets konkurrenter - det vil si andre nettoperatører, nye så vel som gamle.

Nå satser Telia på å bygge et eget båndbreddeintensivt nett som spenner fra San Francisco til Svartehavet.

- Spesielt i løpet av det siste året har det gått opp for oss at det er bedre å eie nettene selv enn å gjøre som mange av våre konkurrenter; å leie kapasitet. Marginene er bedre og investeringen betaler seg raskt ettersom etterspørselen på nettkapasitet er svært stor, sier Marianne Nivert - kvinnen Tormod Hermansen har utpekt til å lede "Telianors" nettsatsing.

Ifølge pressemeldingen fra Telia regner selskapet med å nå en omsetning på 15 milliarder kroner på "San Francisco-kabelen" allerede innen tre år.

Til toppen