Telenor-datter misbrukte Netcom-data

Netcom vant i går en rettsak. Der mener retten at Telenor-deleide TelBon har misbrukt Netcoms kundedatabase.

Noe av det mest verdifulle de store selskapene i Norge sitter på er sine kundedatabaser. Samtidig er det nettopp dette arvesølvet alle selskapene må dele ut til nummer-opplysningstjenestene.

Nå hevder Netcom at Telbon, et selskap eid av Telenor og Bonnier, har misbrukt kundedatabasen. Informasjonssjef i Netcom, Guri Wormdahl, varsler nå et mulig søksmål mot Telenor.

Saken har bakgrunn i at Telbon fikk tilgang til Netcoms kundedatabase fordi selskapet skulle drive med nummeropplysning.

- I løpet av høsten begynte vi å merke at mange av våre kunder fikk telefoner fra selgere som presenterte seg som ansatte i Telenor med tilbud om å bytte til Telenor, forteller Wormdahl.

Netcom stoppet derfor Telbons tilgang. Da svarte Telbon med å saksøke Netcom, men denne saken tapte Telbon fullt ut i går.

Retten konkluderer med at "TelBon AS ikke kan anses for å drive nummeropplysningsvirksomhet". Retten mener derfor at nummeropplysningene er blitt brukt i strid med avtalen mellom Netcom og TelBon, og anser heller ikke at Netcom har noen utleveringsplikt av sin kundedatabase.

TelBon AS må betale Netcom 130.000 kroner i saksomkostninger.

I pressemeldingen fremsetter Netcom-sjef Barbara Thoralfsson alvorlige påstander mot Telenor Mobil: "hun er svært skuffet over at Telenor Mobil AS har misbrukt personopplysninger til egne markedsføringstiltak, og er alvorlig bekymret for bransjens omdømme," skriver Netcom

- Vi mistenker at Telbon har brukt tilgangen til vår kundedatabase til å ringe våre kunder og forsøk å få dem til å bytte over til Telenor Mobil. Jeg er selv oppringt av noen sa de ringte fra Telenor med tilbud fra.

- Like alvorlig er det at jeg også har fått en rekke salgstelefoner, blant annet fra Damm forlag. Jeg spurte selgere hvor de hadde fått mitt telefonnummer og fikk som svar at de hadde Damm fått fra Telenor.

- Vi har rettet en henvendelse til Telenor i form av et brev med fem dagers svarfrist. Der spør vi om en klargjøring på hva vår kundebase er blitt brukt til og hvem er den eventult er solgt til. Vi har nemlig aldri solgt vår kundedatabase til noen - dette har vi lovet våre kunder for at de skal slippe telefonselgere. Men nå mottar mange slike telefoner og kildene til dette kan ikke være så mange, påpeker Wormdahl til digi.no.

- Hva vi gjør videre kommer an på svaret vi får fra Telenor, men et søksmål er ikke uaktuelt. Vi tåler tøff konkurranse, dette kan hverken vi eller resten av bransjen leve med, sier Wormdahl.

- Telenor Mobil har ikke misbrukt noe informasjonen, svarer informasjonssjef Sigurd Sandvin på anklagene fra Netcom. Vi finner våre konkurrenters kunder ved å ta nummerserierene som er i bruk og luke ut våre egne kunder. Jeg tar sterk avstand fra disse påstandene, Netcom blander kortene, sier Sandvin som altså bare svarer på Telenor Mobils vegne.

digi.no oppnådde ikke kontakt med Telenor Teleservice da vi ringte.

Til toppen