Telenor deltar i TV-shop-selskap

Telenor Link eier en femtedel av den nye TV-shopping-kanalen som skal etableres med Norden som hjemmemarked. Andre samarbeidspartnere er NRK og TV2. Den nye kanalen møter allerede nå kritikk.

Fjernsynskanalen for direktesalg av varer og tjenester til 22 millioner nordiske TV-tittere skal sendes fra London og distribueres via Telenors satellitter på en grad vest. Grunnen til at London er valgt som lokalisering av den nye TV-kanalen, Nordic Shopping Channel (NSC), er for å unngå det norske lovverket. TV-shopping slik partnerne ser det er ikke forenelig med den norske kringkastingsloven.

Den nye kanalen har allerede møtt kritikk fra flere hold, blant annet fra direktør i Forbrukerrådet, Per Anders Stalheim, som overfor Aftenposten sier han er skeptisk til en slik kanal, og får følge av leder i kolturkomiteen på Stortinget, Grethe G. Fossum (Ap), som viser til debatten om TV3 som også sender fra London for å unngå det norske lovverket. Fossum karakteriserer det nye kanalprosjektet som "håpløst".

I tillegg til Telenor Link, TV2 og NRK er TVtorget (der Telenor Link eier 30 prosent) medeier i kanalen, som det over tid er meningen at Telenor Link, NRK og TV2 skal eie 30 prosent hver av.

Det forpliktende samarbeidet som er inngått har har NSC som første mål, men ifølge en pressemelding fra NRK ser partnerne ikke bort fra at en utvider etter hvert. Det første steget er etableringen av en norskspråklig og kvalitetsorientert fjernsynskanal under arbeidstittelen Nordic Shopping Channel (NSC).

Kanalen som rettes mot norsk publikum skal ha norske programledere og en norsk profil. Storparten av vareutvalget skal også være norsk innenfor hovedgruppene underholdning og musikk, hus og hjem, sport og fritid, reiser og sikkerhet.

Den nye kanalen skal sende på NRK 2s frekvens mellom 0100 og 1700. Distribusjon skjer vis satellitten Thor II, som eies av Telenor Satellite Services AS, som har en avtale med NRK om gjenleie av ubrukt sendetid. Den nye kanalen skal starte prøvesendinger frem mot jul.

Til toppen