Telenor delte ut rådyre mobiler

Analytikere og andre som deltok på Telenors finansbriefing 7. mai fikk med seg en svært hyggelig presang.

7. mai avholdt Telenor for første gang hva man i finansbransjen kaller Capital Market Day. På en slik dag får analytikere fra meglerhus og fond samt andre interesserte partner en grundig gjennomgang av selskapets aktiviteter, spådommer og utsikter.

Meningen med slike arrangementer er å overbevise analytikere om at det er lurt å råde sine kunder til å investere penger i Telenor.

Men analytikerne og investorene fikk noe mer enn bare informasjon. Samtlige deltakere i salen fikk med seg mer enn en tung bunke med ark.

Alle 230 analytikere og investorer fikk nemlig utlevert hver sin mobiltelefon, og ikke hvilken som helst modell heller: Telenor hadde valgt Sony Ericsson P800, en av de aller mest avanserte og dyreste mobiltelefonene du får kjøpt om dagen. Telefonen er en kombinasjon av en full lommedatamaskin (PDA) og en mobiltelefon med en stor, trykkfølsom fargeskjerm og høyoppløsningskamera.

Telefonen koster i Telenors egen telebutikk, Telehuset, hele 7000 kroner, men du kan finne tilbud på ymse nettbutikker til rundt 6000 kroner.

Motytelsen for å ta i mot telefonen var at man skulle være med på en pilotprosjekt og delta i en oppfølgingsundersøkelse, forteller en av mottakerne til digi.no. Hva denne undersøkelsen gikk ut på husker ikke digi.nos kilde.

- Er ikke dette er forsøk på å smøre analytikere til å gi sine kunder råd om å kjøpe Telenor-aksjer, spør digi.no Telenors pressetalsmann Steinar Ostermann.

- Vi så det som svært hensiktmessig at en viktig målgruppe for Telenor skal bli bedre kjent med våre tjenester, sier Ostermann til digi.no, og legger til at bruken av telefonen betaler mottakeren selv - man måtte tegne et Telenor-abonnement.

Ostermann avviser samtidig at Telenor forsøker å påvirke analytiikerne til å skrive pent om Telenor.

- Vi mener det er viktig å vise analytikere som lenge har vært negative til telebransjen at det finnes nye tjenester teleselskaper som oss kan tjene penger på, sier Ostermann til digi.no.

Han forteller at av de 230 som fikk tilbudet på capital market day takket 100 ja.

Det er bruken av MMS og mobilt Internett Telenor er interessert i å få tilbakemeldinger på.

- Vi håper at mottakerne vil bruke telefonene og de nye tjenestene, noe vi vil tjene penger på, sier Ostermann.

- Analytikere og investorer er noen av landets mest kjøpesterke forbrukere. Hadde det ikke vært bedre å la dem kjøpe telefonen selv og eventuelt la dem prøve tjenestene gratis?

- Vi er ikke alene om å dele ut telefoner til analytikere. Telecom Italia delt nylig ut Nokia 7650-telefoner på et analytiker-treff, svarer Telenors pressetalsmann.

Ostermann opplyser også at Telenor ikke har betalt full butikkpris for P800-telefonene, selskapet fikk en bra pris direkte fra Sony Ericsson, forteller han.

Men selv med en solid rabatt, må utdelingen av telefonene ha kostet Telenor et sted mellom 400.000 og en halv million kroner.

Til toppen