Ved årsskiftet hadde Telenor 45.000 kunder knyttet til sin FriSurf-tjeneste, men har doblet dette kundetallet så langt i år.
Internettsjef i Telenor, Morten Lundal kunne fredag fortelle at selskapet får nær 800 nye FriSurf-kunder i døgnet for tiden, noe som den 22. februar gav et totalt kundetall på 90.000. Legger man sammen de betalkundene selskapet har på Internett-aksess, har selskapet passert 400.000 Internettkunder. Ved årsskiftet utgjorde betalkundene 355.000 kunder.
På gratismarkedet har største utfordrer så langt vært Sense Communications, og selskapet opplyste i en pressemelding på tirsdag at selskapet nå satt med 85.000 kunder. Selskapet var det første som lanserte Internett-aksess uten abonnement til vanlig teletakst.
Internett-aksessmarkedet i Norge:
Plass | Selskap | Betal
kunder |
Gratis
kunder |
Sum |
1. | Telenor | 355.000* | 90.000** | 445.000 |
2. | Tele 2 | 170.000 | 50.000 | 230.000 |
3. | Sense | 85.000 | 85.000 | |
4. | Enitel | 60.000 | 20.000 | 80.000 |
5. | Dagbladet | 50.000 | 50.000 | |
6. | Domino | 20.000 | 20.000 | |
7. | NetCom | 10.000*** | 10.000 | |
8. | CyberCity | 7.000 | 7.000 |
Tallene er digi.no sine estimater om ikke annet er nevnt. Flere av aktørene er forsiktige med å opplyse kundetall.
*=per 1.1.00. Kilde: Telenor
**=per 22.2.00. Kilde: Telenor
***=per dags dato. Kilde: NetCom