Telenor doblet sin verdi i 2006

I løpet av 2006 har Telenor doblet sin markedsverdi. Aksjen stortrives under Baksaas.

Oslo (NTB-Einar Olsen): I løpet av 2006 er Telenor blitt dobbelt så mye verdt. Fra Jon Fredrik Baksaas tiltrådte som konsernsjef i 2002 har Telenor-aksjen nesten tatt femgangeren på Oslo Børs.

Antall mobilkunder har passert 100 millioner, og ved inngangen til 2007 peker fortsatt alle piler oppover.

Men et raskt søk på nettet viser at det som opptar norske politikere, fagforeningsledere og medier er salget av Satellittservice og mulig salg av Opplysningen 1881 i tillegg til ledelsens opsjoner og kritikken fra årets fredsprisvinner.

– Er det frustrerende å lede årets suksessbedrift når Telenor stort sett pådrar seg negativ omtale?

Konsernsjef Jon Fredrik Baksaas er ikke enig i problemstillingen. Han mener de fleste evner å se hva Telenor står for. Selv gir han sine forgjengere det meste av æren for den eventyrlige utviklingen Telenor har hatt fra den gang det var et forvaltningsselskap, og nordmenn flest ventet i måneder og år på å få installert telefon.

Kompetanse
– Det vi er mest stolte av er at Telenor bygger sin suksess på kompetanse og ikke råvarer og energi. Norsk offshoreteknologi er avansert, men den omfatter et marked som kanskje ligger rundt 100 milliarder. Telenor konkurrerer internasjonalt i en bransje som utgjør rundt 2 prosent av nasjonalproduktet i alle verdens land. Likevel har vi lyktes, sier Baksaas til NTB.

– Betyr det at et brått fall i oljeprisen kan gjøre Telenor til Norges største selskap?

– For et par år siden var det ingen som drømte om at Telenor skulle få en verdi som lå rundt 200 milliarder kroner. Det er minst like urealistisk å tro at vi skal bli Norges største selskap. Ingen vet hva som skjer i en globalisert økonomi, sier Baksaas, men Telenor arbeider etter en bevisst vekststrategi.

– Det har vi for øvrig gjort helt siden Kjell Holler ledet selskapet på 80-tallet. Nå er vi foreløpig i 13 land, sier konsernsjefen.

Milliardmarked
Han mener OL på Lillehammer var enkeltbegivenheten som ga støtet til at Telenor tok sin mobilkompetanse med ut i verden. Opprinnelig var vi inne i 16 land. Noen steder har vi solgt, nye er kommet til. I øyeblikket bor det 625 millioner mennesker i de markedene vi opererer i. Ikke alle er en del av markedet, men av dem som kan velge om de vil ha mobiltelefon, velger mer enn 30 prosent Telenors selskaper.

I tillegg til potensialet i de eksisterende markeder, har selskapet kastet sine øyne på Vietnam etter at landet ble med i WTO.

Baksaas ser ingen stor motsetning i å drive Telenor som eget selskap og merkevare slik det skjer i Pakistan og det å eie en tredel av russiske Vimpelcom der tidligere samarbeidspartnere gjør sitt beste for å skyve Telenor ut.

Telenor-metoden
– Mens store mobilselskap som Vodafone presenterer en pakkeløsning lik for alle markeder, har Telenor valgt sin egen metode.

– Vi har en lokal tilnærming og mener vi får en større gevinst med det. Vår måte å gjøre det på innebærer at vi balanserer lokal kunnskap med den globale kompetanse og erfaring som Telenor har. Vårt skifte av logo er begrunnet med internasjonaliseringen som hele tiden pågår. Vi bruker den nå i åtte land.

– Men ikke i Russland?

– Nei, det er ingen grunn til å legge skjul på at engasjementet i Vimpelcom er blitt en utfordring. Jeg tror det skyldes at Alfa-gruppen så på investeringen som finansiell og lot Telenor ta seg av den teknologiske utviklingen. I dag ønsker russerne å overta mer sjøl, men for Telenor er Russland fortsatt en stor mulighet selv om det også er en utfordring, sier Baksaas.

Han innrømmer imidlertid at å bygge Telenor fra grunnen av slik det nå gjøres i Pakistan er mer interessant og spennende.

– På halvannet år har vi bygget et nett som dekker over 40 prosent av befolkningen. Vi har seks millioner kunder og tror på stor vekst.

– Også i Bangladesh?

– Ja, for all del. Vi har samarbeidet så lenge med Grameen Phone at vi føler oss trygge på det, sier Baksaas. – Med Yunus finner vi alltid en løsning. Han er enestående.

Men Baksaas innrømmer at det oppstår interessemotsetninger etter hvert som stadig flere får egen mobiltelefon i landsbyer der en kvinne alene tidligere drev en bedrift rundt utlånet av landsbyens eneste telefon.

Glemmer ikke Norge
Telenors konsernsjef er ikke blind for at selskapets raske utvikling fra en forvaltningsbedrift til dagens internasjonale telekomselskap kan skape problemer i forhold til en generasjon nordmenn som fortsatt husker Televerket som institusjon.

– Vi har fortsatt en tredel av omsetningen vår i Norge. I fjor investerte vi nærmer 4 milliarder kroner her i landet til tross for at infrastrukturen fra før er en av de beste i verden. Men den store veksten spesielt på mobil kommer selvsagt i land der det er et dårlig eller ikke noe fastnett i det hele tatt. Det er i slike land mobiltelefonen er en revolusjon.

Og ser vi litt lenger, er trolig mobilen bare starten på en revolusjon som vil forandre disse landene på de fleste områder. Selvsagt tjener Telenor penger på å delta i denne utviklingen, men samtidig betyr eksporten av norsk kompetanse at vi er med på å bygge disse landene – og om noen år er de kanskje våre største konkurrenter, sier Telenor-sjefen.

Til toppen