Telenor er litt mindre mislikt

Nordmenn liker ikke Telenor, med vi er på gli, viser en fersk undersøkelse.

For ti år siden var Telenor blant de tre mest likte bedriftene i Norge, men de senere årene har det gått jevnt nedover i omdømme for teleoperatøren.

Overgangen fra at Telenor var en del av det norske folks arvesølv til å bli en kommersiell profittmaksimerende virksomhet, kan synes å ha vært en tung erkjennelse for mange nordmenn.

En fersk MMI-undersøkelse gjennomført fjortende år på rad, viser at Telenor er det selskapet nordmenn fortsatt liker minst.

30 prosent av 990 nordmenn uttrykker misnøye med Telenor som havner helt på bunn på delt sisteplass med Tine og NSB.

116 ledende bedrifter i Norge er blitt vurdert.

Likevel er det en svak framgang å spore mot fjorårets undersøkelse, der 33 prosent av nordmenn hadde et dårlig inntrykk av Telenor.

Ifølge direktør Erik Dalen i MMI er det tross alt 52 prosent av nordmenn som svarer at de liker Telenor.

- Vi ser at Telenor er på svak opptur. I 2003 havnet Telenor på 48. plass, i fjor på 44. plass og i år et kraftig hopp oppover til 30. plass, forteller Dalen til digi.no.

Det er likevel en lang vei å gå for å nå resultatene i 1994/95, der Telenor var blant de tre beste bedriftene. Dalen tror også at Telenors egen målsetting om å være blant de fem best likte bedriftene til neste år, er i det blå.

At Telenor havnet helt på 48. plass i 2003 tillegger Dalen negative saker som har eksponert selskapet som blant annet nedbemanninger og overgangen til kommersiell aktør.

I tillegg mener han det har vakt undring og negative refleksjoner at selskapet fra børsintroduksjonen og avmonopoliseringen, har holdt fast på høye priser, mens prisene på teletjenester ellers har falt. Dette har blitt oppfattet som utnyttelse av markedsposisjon.

Det kan også synes som at utlandet har blitt viktigere for Telenor enn hjemmemarkedet, som gir seg utslag i kritikk mot kundeorientering og serviceinnstilling fra hjemmepublikum.

Flere forretningsområder er blitt solgt ut. Fra å være et kjært statsmonopol som «alle» eide, har Telenor blitt et børsnotert selskap med profitt og aksjekurs som de fremste verdier.

Tidligere analytikere digi.no har vært i kontakt med tror det gamle monopolist-stempelet fortsatt henger ved selskapet på lik linje med NSB som også kommer dårlig ut. I tillegg sliter selskapet med å få nærhet til kundene til tross for at Telenor bruker hundrevis av millioner på reklame og kampanjer med budskapet Vi snakkes.

Til sammenligning scoret TV2, Coop Norge og Stabburet blant de tre best likte bedriftene i Norge.

Til toppen