Telenor etterlyser forsvunnet kvinne via weben

Telenor gir bort verdifull reklameplass til privatpersoner som trenger det: Går du inn på Frisurf.no, spretter det opp en etterlysning av en savnet kvinne.

De siste dagene har du kunnet se henne på NRK, på forsiden av VG og på etterlysningsplakater over hele Oslo. Nå har arméen på 120 venner og bekjente til savnede Benedicte Maxwell Iversen også fått gjennomslag på Internett for å prøve å få vite hva som er skjedd med henne.

Telenors FriSurf fikk onsdag en henvendelse om å legge ut en plakat av damen som skal ha forsvunnet 1. april. Portalen gikk med på å legge ut en etterlysning på nettstedet i form av en pop-back.

- Vi hadde ingen god grunn til å la være. Det har vært et sterkt privat initiativ fra de involverte, og vi valgte å legge ut en plakat på Frisurf, sier redaktør Merete Ellingsen. Hun er redaktør for portalene Frisurf og Online.no og opplyser at de også vurderte om de skulle legge den ut på den mer trafikkerte siten Online.no.

Der har Telenor imidlertid lagt seg på en restriktiv policy når det gjelder reklame som spretter opp, så de begrenset seg til Frisurf.

- Vi har ikke fått noen reaksjoner fra brukerne. Det slår meg at dette er et konsept som ikke er ulikt det TV 2 kjørte i påsken, hvor man gir bort reklameplass til veldedige organisasjoner, sier hun. Men hun presiserer at det uansett er snakk om et veldig spesielt engangstilfelle, som de ikke kommer til å etablere noe prinsipp ut ifra.

En av de vennene av den savnede som spurte har vært ansatt i Telenor tidligere.

- Dette er ingen vennetjeneste. Vi har vurdert dette redaksjonelt og kommet med en plakat som kun skal ligge der i ett døgn. Vi håper jo det hjelper, sier hun.

Til toppen