RESULTATERFINANS

Telenor faller i Norge

Fikk 8 millioner nye kunder, men klarte ikke bremse inntektsfall hjemme.

Jon Fredrik Baksaas leverer varene - men opplever fremdeles inntektsfall i Norge.
Jon Fredrik Baksaas leverer varene - men opplever fremdeles inntektsfall i Norge. Bilde: Marius Jørgenrud
21. juli 2011 - 08:11

Telenor presenterte torsdag morgen tall for andre kvartal som matchet forventningene i markedet.

Teleselskapet kunne melde om driftsinntekter på 24,4 milliarder kroner, noe som tilsvarer en organisk tilvekst på 7 prosent. Det melder selskapet i en børsmelding. Samme periode i fjor endte driftsinntektene på 23,55 milliarder kroner.

Driftsresultat før avskrivninger og nedskrivninger, EBITDA, endte på 7,5 milliarder kroner med en margin på 31 prosent. Samme periode i fjor endte resultatet på 7 milliarder kroner. Det var ventet et resultat på 7,2 milliarder kroner, ifølge E24.no. Kontantstrømmen endte på 5 milliarder kroner.

- Halvveis inn i 2011 har vi utnyttet vekstmulighetene og levert nok et kvartal med syv prosent organisk inntektsvekst kombinert med jevn kundevekst og sunne marginer. Telenor-konsernet oppnådde en kontantstrøm på 20 prosent i en periode med tunge nettverksinvesteringer for å møte den sterke dataveksten, sier Jon Fredrik Baksaas, konsernsjef i Telenor.

8 millioner nye kunder

Selskapet melder at de i kvartalet fikk nærmere 8 millioner nye kunder, drevet hovedsakelig av selskapets asiatiske virksomheter. Der melder selskapet om en organisk inntekstvekst på 21 prosent, Men også i Norden har de opplevd kundetilstrømning, noe Telenor tilskriver nye tjenestetilbud som har blitt lansert i år.

Selv med massive problemer i Telenors norske nett har selskapet opplevd nettovekst av privatkunder i det norske markedet.

- Jeg er spesielt fornøyd med å se at abonnementsbasen på mobil igjen vokser i Norge, og at veksten i datainntekter fortsetter å kompensere for prispresset på tale, sier Baksaas i en kommentar til tallene.

Fallende omsetning per kunde

Interessant nok faller den gjennomsnittlige omsetningen per kunde (ARPU) tilbake i andre kvartal i Norden. I andre kvartal i fjor genererte hver kunde i snitt 309 kroner i inntekter per måned til Telenor.

I årets andre kvartal var dette tallet nede i 286 kroner per måned. En del av dette må tilskrives problemene med mobilnettet, og ettergivelse av inntekter. Men trenden har vært fallende gjennom året. I 2010 som helhet var snitt-inntekten på 306 kroner.

Mobilproblemene til Telenor i andre kvartal kostet dem i størrelsesorden 114 millioner kroner.

Inntekstfall i Norge

Omsetningen i Norge falt med 5,8 prosent til 6,5 milliarder kroner, og den norske virksomheten er den som gjør det svakest i Telenors bøker.

Mest vekst er det i Serbia, der selskapets inntekter økte med nærmere 18 prosent, fra 625 millioner norske kroner til 738 millioner kroner i årets andre kvartal.

Men den norske operasjonen er fremdeles den mest lønnsomme. EBITDA endte med et overskudd på 2,49 milliarder kroner, noe ned fra samme periode i fjor da selskapet kunne rapportere om et overskudd på 2,71 milliarder kroner.

Ikke redd for India

I det indiske markedet, der påtalemyndighetene etterforsker prosessen rundt tildelingen av 2G lisenser, er Baksaas og Telenor optimistiske for utfallet.

- Telenor er en langsiktig teleoperatør i India som allerede har mer enn 20 millioner kunder. Lisensene ble tildelt før Telenors inntreden i landet, og vi har investert i henhold til indiske myndigheters retningslinjer og formelle godkjenninger. Vi forventer således at utfallet av rettsprosessen ikke skal påvirke vår virksomhet negativt, sier Baksaas.

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
Innovasjon Norge
Store muligheter for norsk design i USA
Store muligheter for norsk design i USA

Opprettholder fremtidssyn

Selskapet melder videre i resultatrapporten at de opprettholder sine forventninger til 2011 som helhet, men basert på selskapets resultater i første halvår oppjusterer de forventningene til kontantstrømmen.

Dette betyr at selskapet forventer en organisk vekst for året på over 5 prosent og en EBITDA margin på rundt 31 prosent.

For ytterligere å glede aksjemarkedet har også selskapet besluttet å etablere et nytt program for å kjøpe tilbake egne aksjer. Ca. tre prosent av selskapets aksjer vil bli kjøpt tilbake, noe som selskapet håper vil bidra til å sende aksjekursen i riktig retning.

    Les også:

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.