Telenor får ikke si at «FriVenner» er billig

Forbrukerombudet har bedt Telenor stoppe en pågående TV-kampanje for abonnementet FriVenner.

Mens Telenor sier at mobilabonnementet «FriVenner» er «billigere enn du tror», mener Forbrukerombudet at det motsatte er tilfellet. I en pressemelding skriver ombudet at abonnementet ikke vil lønne seg for de fleste.

Forbrukerombudet har derfor bedt Telenor stoppe en pågående TV-kampanje for abonnementet FriVenner, hvor det skapes et klart inntrykk av at abonnementet er billig, samtidig som Telenor etter Forbrukerombudets mening ikke har dokumentert at dette er et billig abonnement sammenlignet med konkurrerende mobilabonnement på markedet.

Forbrukerombudet mener at en undersøkelse gjort av Post- og teletilsynet viser at abonnementet ikke vil lønne seg i forhold til de beste tilbudene forbrukerne kan finne.

- Her forleder Telenor forbrukerne til å tro at de kjøper et billig abonnement. Realiteten er at for de aller fleste vil det finnes langt mer prisgunstige abonnement i markedet. For å markedsføre seg som billig, må man også være det, sier forbrukerombud Bjørn Erik Thon i en pressemelding.

Telenors argument har ifølge Forbrukerombudet vært at budskapet i markedsføringen er at Telenor ikke er så dyre som mange kunder tror, og at Telenor ikke sammenligner FriVenner-konseptet mot øvrige abonnement fra Telenor eller mot konkurrenters tilbud.

Dette er ikke Forbrukerombudet enig i.

- Blant annet fremheves det i markedsføringen at FriVenner er billig, gjennom påstander som «fortsatt har ikke alle oppfattet at vi har mobilabonnement som er skikkelig billige», påpeker Thon.

Dersom man i dag ser på et standardforbruk på Telepriser.no vil man med utgangspunkt i dette forbruket se at Telenor FriVenner har en månedspris på 237 kroner, mens den som kommer billigst ut med tilsvarende forbruk koster 27 kroner, altså 8,7 ganger billigere.

Forbrukerombudets brev til Telenor kan leses her.

Til toppen