Telenor får nei fra Post- og teletilsynet

Telenor liker ikke løsningen som Post- og teletilsynet har valgt for 180. Post- og teletilsynet vil imidlertid ikke endre opplegget.

1. mai vil du kun få en telefonsvarer hvis du ringer det tradisjonelle 180-nummeret for innenlandsopplysning. Ifølge Telenor Teleservice blir du møtt av en automatisk svarmelding som i tifeldig rekkefølge lister opp de nye opplysningsnumrene.

Dette synes Telenor er en dårlig løsning.

- Vi har gjort det klart overfor Post- og teletilsynet (PT) at vi mener kundene har rett til å få vite hvem som leverer de ulike nummeropplysningstjenestene, ikke bare numrene, når de fortsatt ringer 180. Det vil de ikke gjøre med den løsningen PT legger opp til, sier salgs- og markedsdirektør i Telenor Teleservice, Erling Christoffersen, i en pressemelding.

Seksjonssjef Annebeth Lange i Post- og teletilsynet sier tilsynet har forståelse for Telenors synspunkt, men kommer ikke til å endre på opplegget.

- En av hovedgrunnenen for at vi åpnet opp markedet for 180, var at vi ville øke konkurransen på nummeropplysning. De nye aktørene sliter i motvind, og vi føler at vi må ta hensyn til konkurransen på markedet pluss sluttbrukerne, sier hun til digi.no.

Lange skisserer tre alternative måter å legge opp meldingen som innringerne får når de ringer 180:

- Enten kunne man lest opp firmanavn og nummer, produktnavn og nummer eller bare nummeret. Det er det første som Telenor gjerne vil ha, mens det er det siste vi har valgt, sier Lange.

- Nå heter selskapet bak 1881 egentlig Telenor Teleservice pluss at de andre sliter med ukjente firmanavn som ikke sier kundene noe som helst. Hvis vi i stedet hadde skiftet fra firmanavn til varemerke, for eksempel 'Nummeropplysningen 1880' og 'Opplysningen 1881' hadde det hele bli et eneste stort sammensurium. Derfor valgte vi den enkleste løsningen, sier Lange og mener at selskapene selv får ta seg av markedsføringen av tjenestene.

- Det kan hende at forbrukerne gjerne ville vite hvilket nummer som Telenor står bak, men vi velger å se det slik at vi trekker tilbake telefonnummeret 180 og erstatter det med et utvalg av andre telenonnumre, sier hun.

Christoffersen mener at PT tar feil hvis de tror at dette opplegget er forbrukervennlig.

- Vi synes det er urettferdig mot forbrukerne. Hvis det for eksempel er en innringer som vil hjelpe konkurrentene til Telenor eller har lyst til å teste noe annet enn Telenors nummer - eventuelt vice versa - får forbrukerne ikke muligheten til det, mener han og sier videre:

- Vi synes Post- og teletilsynet her har tatt mer hensyn til å fordele trafikken til konkurrentene enn konsumentenes krav til en god tjeneste. Prisene er like for alle tjenestene, men variasjonen er stor for hvor mye hver aktør bruker på å betjene kundene, hevder markedsdirektøren i Telenor til digi.no.

Han vil ikke anke avgjørelsen oppover i systemet, for eksempel til eierne i Næringsdepartementet.

- Det aller mest ideelle hadde selvsagt vært om alle telekonsumenter hadde husket hvilket nummer de skal ringe for å komme til den opplysningstjenesten de selv foretrekker, sier han.

Christoffersen benekter at Telenor har forsøkt å trenere konkurransen siden frislippet 15. februar. Selskapet har kjørt knallhardt mot konkurrenter som har markedsført sine tjenester med en spesiell ordlyd i forbindelse med frislippet. Selskapet fikk i to tilfeller tidligere i år medhold i kravene om midlertidig forføyning, det vil si stopp i bruken av ordet 'Opplysningen' i ulike former.

- Når konkurrenter misbruker disse varemerkene og distribuerer misvisende reklame blir det reagert på dette. Det er grunnen til at Telenor tidligere i år stevnet selskapene Current og Easy Connect for namsretten med krav om midlertidig forføyning for å få stoppet det konsernet mener ulovlig markedsføring og brudd på varemerkeloven og markedsføringsloven. I Telenor Teleservice er vi opptatt av at konkurransen om nummeropplysning skal være så reell som mulig. Vi har ingen ønske om å legger hinder i veien for våre konkurrenter, men vi forventer at også de opptrer i henhold til de lover og retningslinjer som gjelder i markedet, sier Christoffersen i pressemeldingen.

Det statseide teleselskapet hevder at markedsundersøkelser viser 70 prosent gjenkjennelseseffekt på nummeret 1881 for dem som ringer til Opplysningen.

Til toppen