Telenor-feil rammet Brønnøysund

En feil i Mo i Rana rammer blant annet Brønnøysund-registrene og 1000 andre kunder.

Brønnøysundregistrenes nettsted har vært berørt av eksterne problemer siden torsdag kveld. Årsaken skal være nettverksproblemer i Mo i Rana. Brønnøysundregistrene benytter en nettleverandør som kjøper tjenester fra Telenor.

Håkon Olderbakk, avdelingsdirektør i Brønnøysundregistrene, sier til digi.no situasjonen er svært uheldig. Han har fått indikasjoner på at problemene vil bli løst innen klokken 16 i dag, men mener at den lange nedetiden er helt uholdbar.

Atle Lessum, informasjonssjef i Telenor forteller at man har hatt en feil i hovednettet, men opplyser at feilen ble rettet etter tre kvarter i 13-tiden i dag. Likevel er Brønnøysund-registerets nettsted fremdeles av luften 15:30 i ettermiddag.

Lessum forteller til digi.no at feilen rammet 1000 bedriftskunder i kommunene rundt Brønnøysund.

Internt hos Brønnøysundregistrene fungerer derimot systemene, og produksjonen går som normalt. Derimot er det blant annet tilgangen på blant annet Enhetsregisteret og mye annet informasjon som nå er utilgjengelig for publikum.

Til toppen