Telenor forbereder svensk bredbåndsinvasjon

Telenor vil eksportere sin bredbåndssatsing til Sverige. I mai åpner Per Tengblad sverigekontoret som trolig får vide fullmakter til å foreslå hvilke grep Telenor skal gjøre for å få innpass på det tøffe svenske markedet.

Det er nemlig Per Tengblad, nåværende administrerende direktør i Canal Digital som skal lede Telenors bredbåndssatsing i Sverige, når kontoret til Telenor Broadband Services AB åpner i mai.

- Det viktige er at Telenor har definert Sverige som hjemmemarked og vil ta grep på en bred front, sier Tengblad til digitoday.no.

Han vil heller ikke utelukke at Telenor vil inn på innholdsmarkedet i Sverige på samme måte som i Norge. Der har Telenor har kjøpt seg opp i både A-pressen og i TV-kanalene Metropol og Cee.tv.

I en pressemelding fra Telenor heter det at selskapet ikke bare vil styrke posisjonen i Sverige, men i hele Norden. Det nye Telenor-selskapet i Sverige skal i utgangspunktet samarbeide med svenske selskap som disponerer bredbåndsaksess. Da kan det bli vanskelig å komme utenom Telia, som har 1,2 millioner kunder på sitt svenske kabel-TV nett.

- Sverige er ledende i Norden og helt i tet globalt i bredbåndsutbygging. Sverige er strategisk viktig for oss både når det gjelder investeringer og samarbeid med ulike selskap, og som marked for våre tjenester, sier administrerende direktør i Telenor Broadband Services, Stig Eide Sivertsen, i pressemeldingen.

Om det blir samarbeid eller oppkjøp Telenor velger i Sverige er det vanskelig for Tengblad å si noe om nå. det blir avgjort senere i sak til sak-arbeid. Men hans mediebakgrunn i Sverige, med blant annet 15 år fra Bonnier og fire år fra lederstillingen i Canal Digital, gjør han neppe til et tilfeldig valg for Telenor.

- Jeg har ett nettverk i Sverige og har kjennskap både til de aktører som virker der, ikke minst content, men også på infrastruktur. Det jeg vil gjøre er å se på den svenske situasjonen og se hva jeg oppfatter hva som er i Telenors interesse og deretter handle med de norske ressursene og kompetansen i ryggen. Telenor er sterke og beslutningsdyktige, sier han.

Tengblad overtar ikke stillingen før 1. mai, men vil heller ikke utelukke at Telenor gjør noe i Sverige før den tid. - Vi venter ikke på at fuglene flyr. Telenor er klare til å ta beslutninger, sier han.

Når Tengblad flytter til Stockholm, blir hans erstatter i Canal Digital administrerende direktør i Coca-Cola Norge, Erik Volden (39).

Til toppen