Telenor foreløpig maktesløse overfor SMS-spam

De siste dagene har mange mobilkunder mottatt tekstmeldinger med lenker til utenlandske sex-sider på Internett. Telenor Mobil tror masseutsendelsen har foregått via Internett fra en SMS-sentral i Belgia. - Det er ikke mye vi kan gjøre for å stoppe dette, opplyser mobiloperatøren.

Esben Tuman Johnsen som er informasjonskonsulent hos Telenor Mobil sier til digi.no at disse meldingene ikke bare er sendt til Telenor Mobils kunder, men også til andre mobiloperatørers kunder.
Les også

- Det er et problem for oss at kundene tror vi har noe med dette å gjøre, sier han. Han sier også slike masseutsendelser bare har skjedd et par ganger. Første gang var i midten av september.

- Denne type SMS-spam er utenfor vår kontroll. Vi kunne eventuelt sperre alle numre fra denne sentralen i Belgia for tekstmeldinger, men det er ikke ønskelig fordi de aller fleste som sender slike meldinger oppfører seg ordentlig. Det ville være synd å stenge disse ute, sier Tuman Johnsen. Han legger til at sentralen har fått mange og krasse henvendelser etter sex-lenke-spammen.

Telenor Mobil vet heller ikke hvem som har sendt meldingene, og hvor vedkommende har fått numrene fra. - Vi er i hvert fall helt sikre på at de ikke har fått nummer-lister av oss, understreker han. - Sannsynligvis er numrene blitt plukket tilfeldig, og meldingene sendt via Internett.

Det finnes en rekke nett-tjenester som tilbyr brukere å sende gratis SMS-meldinger.

For å stoppe denne type spam, må alle europeiske operatører følge spillereglene, mener Tuman Johnsen.

- Hvem har ansvaret for masseutsendelsen?

- Det er vanskelig å si. Vi kan ikke plassere ansvaret på den som står for transporten. Det blir det samme som å skylde på de som leverer gratis postkort dersom disse skulle bli benyttet til masseutsendelser. Vi vet at kundene ikke ønsker reklame på mobiltelefonen, og man skal kunne reservere seg mot dette.

Telenor Mobil og NetCom samarbeider nå om å opprette et reservasjonsregister, men foreløpig må mobilkundene smøre seg med tålmodighet. .

- Når er reservasjonsregistret klart?

- Det er vanskelig å si. Så fort som mulig. Det er en vinn-vinn-situasjon. Kundene ønsker ikke reklame, og vi ønsker fornøyde kunder.

- Hva vil du råde brukerne til å gjøre?

- Brukerne må bare vente til vi får ferdig reservasjonsregistret. Da får de i hvert fall ikke reklame fra oss. Det som kommer utenfra er det vanskelig å gjøre noe med, avslutter Tuman Johnsen.

Til toppen