Telenor forsatt konge på bredbånd

Til tross for konkurranse fra andre aktører er Telenor-sjef Jon F. Baksaas suveren leder innen bredbånd.

Totalmarkedet for bredbånd i dag er på litt over 315 000 privat- og bedriftskunder. Av dette markedet har Telenor 189 000 kunder, hvorav 175 000 er privatkunder og 14 000 bedriftskunder.

Det gir Telenor en markedsandel på 60-61 prosent av totalmarkedet. Til sammenligning har Telenor Mobil 59 prosent av mobilmarkedet. Telenor er med andre ord like dominerende innen bredbånd som innen mobiltelefoni.

Telenor var sent ute med å lansere bredbåndstjenester, men det har ikke hindret selskapet i å skaffe seg en ledende posisjon i markedet. En årsak til det er at Telenor har det største nettet. I dag kan 68 prosent av landets 1,8 millioner husstander få bredbånd. Telenor har som mål at 80 prosent av husstandene skal få mulighet til å få bredbånd i løpet av 2004. Det er særlig det siste halvåret veksten har tatt av, forteller informasjonssjef Atle Lessum i Telenor Privat.

- Vi merker et jevnt trykk i bredbåndsmarkedet. Siden november i fjor har vi merket særlig stor pågang. Vi lanserte nylig en ny ADSL-portefølje, og har fått positiv respons fra kundene på det, sier Lessum til digi.no.

Markedsandeler:

Telenor: 60-61 prosent

NextGenTel: 20-21 prosent

Bluecom: 6 prosent

Andre: 12-13 prosent

Catch Communications har 9000 bedriftskunder, noe som ifølge selskapet selv gir en markedsandel på 30 prosent i SDSL-markedet. (SDSL gir lik fart ut og inn, noe som egner seg godt for bedrifter).

    Les også:

Telenors konkurrenter:

NextGenTel:Ferske tall i dag viser at selskapet har 69 000 kunder, hvorav over 60 000 er private, mens rundt 7000 er bedrifter. Det gir selskapet en markedsandel på cirka 21 prosent av totalmarkedet. Selskapet tapte imidlertid store penger i fjor. Av en omsetning på 275 millioner kroner fikk selskapet et underskudd før skatt på 76 millioner kroner. NextGenTel har bygd et eget adsl-nett i de største byene, samt noen mindre byer og tettsteder.

Bluecom:Har 20 000 kunder, noe som gir en markedsandel på rundt seks prosent av totalmarkedet. Selskapet fikk i fjor et lite overskudd av en omsetning på 94 millioner kroner. Bluecom planlegger å bruke 100 millioner kroner på å bygge et eget adsl-nett i konkurranse med Telenor og NextGenTel.

Catch Communications:Har 9000 bedriftskunder i SDSL-markedet. Det gir ifølge selskapet selv en markedsandel på 30 prosent i SDSL-markedet. SDSL-tjenester egner seg særlig for bedrifter da slike tjenester gir lik fart ut og inn. Catch har vært en kjempesuksess, og fikk i fjor et overskudd før skatt på 30 millioner kroner av en omsetning på 264 millioner kroner. Selskapet skal noteres på børs i slutten av mars.

Til toppen