BEDRIFTSTEKNOLOGI

Telenor forventer kunderas fra juni

Telenor forbereder seg på et større kundefrafall når fast forvalg innføres fra 1. juni og regner med at utviklingen vil akselerere når kundene fra høsten av vil kunne flytte hele abonnementet over til konkurrerende teleselskap.

Frode Eriksen
19. feb. 1999 - 08:32

- Det er vanskelig å unngå kundenedgang når fast forvalg blir innført, sier pressetalsmann i Telenor, Dag Melgaard til digi.no.

- Vi innser at det må bli slik. Fast forvalg innføres for å få en bedre telekonkurranse i Norge. Telekonkurransen fungerer likevel bedre i Norge etter ett år enn i andre sammenliknbare land etter tilsvarende tid, sier han.

I tillegg til fast forvalg, planlegges fast aksess fra høsten, som betyr at telekundene kan flytte hele kundeforholdet, ikke bare selve samtalene, til Telenors konkurrenter - og i Telenor regner man ikke med at kundefrafallet blir mindre med det.

Telenor har en målsetting om å ha en markedsandel på 70 prosent i Norge.

- Fast forvalg, nummerportabilitet og fast aksess gjør det enklere for folk som ikke ønsker å være kunder hos oss å bytte teleleverandør, sier Melgaard, som sier at Telenor er forberedt på å miste kunder selv om selskapet også mener å være godt rustet for å beholde kundene, både med hensyn til service, kundelojalitet og lavere priser.

Dessuten er satsingen i utlandet begrunnet med at det selskapet taper i Norge skal kompenseres med vekst i ulike internasjonale prosjekter, som er en satsing som vil kunne styrkes ved en fusjon med Telia.

- Selv om vi mister betydelige markedsandeler trenger ikke det økonomiske tapet å bli tilsvarende, all den tid telemarkedet fremdeles er et marked i sterk vekst, sier Melgaard.

---

Les også relatert artikkel nedenfor: "Mister 3000 kunder hver dag"

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.